Google vystřídal Apple v čele žebříčku nejhodnotnějších značek
TOP 10 světových firem
Po tříletém kralování společnosti Apple se na první místo nejhodnotnějších značek světa vrátil Google. V tradičním žebříčku Top 100 BrandZ jsou na prvních čtyřech pozicích technologické firmy.
První Google s hodnotou 159 miliard dolarů, druhý Apple se 148 miliardami, třetí IBM se 108 miliardami. Největšímu světovému internetovému vyhledávači pomohlo ke zlaté medaili posílení své hodnoty o 40 procent, naopak výrobce počítačové techniky a mobilních telefonů ztratil 20 procent.
Pokles hodnoty značky Apple v žebříčku Top 100 BrandZ souvisí s oslabením akcií, nejasné budoucnosti společnosti po smrti zakladatele Steva Jobse a nedostatkem průlomových produktů, které americkou značku odlišovaly od jiných firem.
Google byl jedničkou mezi nejhodnotnějšími značkami světa v letech 2007 až 2010, poté tři roky vládl právě Apple.
Přetahovaná nejspíš bude pokračovat i v následujících letech. Od roku 2006 přitom Apple zvýšil hodnotu své značky o 826 procent, Google o 324 procent.
Z českého pohledu je zajímavá desátá pozice společnosti Amazon, která plánuje ve středočeské Dobrovízi (a možná i v Brně) postavit obří distribuční centrum.
Z českých značek se v žebříčku Top 100 BrandZ neobjevila ani jedna. Poprvé se do první stovky proboval Twitter, LindedIn a PayPal.
Polepšil si Microsoft, který posílil o bezmála 30 procent na hodnotu 90 miliard dolarů a posunul se o tři místa vzhůru na čtvrtou pozici.
Top 10 s aktuální hodnotou v dolarech:
- Google: 159 miliard
- Apple: 148 miliard
- IBM: 109 miliard
- Microsoft: 90 miliard
- Mc Donald's: 86 miliard
- Coca Cola: 81 miliard
- Visa: 79 miliard
- at&t: 78 miliard
- Marlboro: 67 miliard
- Amazon: 64 miliard