„Chcete ušetřit? Dejte si velké!“ Češi pijí méně, šetří a vyhledávají prémiová piva
CENY A SPOTŘEBA PIVA
Češi pijí méně piva než minulý rok, zbytečně si za něj připlácejí a nejpopulárnějším je paradoxně to nejdražší, tvrdí průzkum agentury SharpGrid. Spotřeba se zásadně změnila a po velkém poklesu během druhého čtvrtletí o 7 procent se teď piva pije méně. "Po masivním zdražování v loňském roce, kdy průměrné ceny piva v hospodách a dalších podnicích rostly o 14 procent, se letos zatím žádné drama nekoná. Ceny vyrostly o zanedbatelná 2 procenta," uvedl průzkum s tím, že s cenami čepovaného piva jistě "zamává" vyšší sazba DPH. "Lidé pijí méně, ale lépe. Spotřeba piva klesá, ale současně vidíme několik trendů. Například dlouhodobý příklon k premiovějším pivům. Lidi vyhledávají plnou chuť, výraznou hořkost, proto dlouhodobě rostou ležáky," řekl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik deníku Echo24.
Pokud se nestane něco neočekávaného, lidé si za pivo nejspíš výrazně připlatí kvůli zvýšení DPH z 10 na 21 procent. Průzkum vychází z různých formátů točených piv a data pochází z reálných transakcí z pokladních systémů. Společnost SharpGrid analyzuje a spolupracuje s klienty jako je Coca-Cola, Heineken nebo Nestlé. Čísla jsou průřezem různými typy podniků ve všech krajích Česka a jedná se o celorepublikový průměr.
Společnost sledovala přes 2000 restaurací, hospod a barů a zaznamenala přes 4 000 000 transakcí za kvartál. Nejpopulárnějším "pivním formátem" je půllitr, který reprezentuje 79 procent všech prodaných piv, zatímco třetinek se objednává 18 procent. "Trochu překvapivý je formát 0.4 l, který zatím sice představuje jen zhruba 3 procenta prodaných piv, ale jeho popularita raketově roste," uvádí průzkum.
V rámci konzistentního panelu 2 000 českých provozoven z dat společnosti SharpGrid se zastoupení formátu 0.4l za poslední dva roky více než zdvojnásobilo. "Ze všech variant je však také zdaleka nejdražší, což je dáno vyšším poměrem minipivovarů a některých prémiových typů piv. Když si dnes Čech v podniku objedná klasický půllitr, platí letos v přepočtu za jeden litr piva 98 Kč. Při třetince se dostane na cenu 123 Kč za litr. A za 0.4 l? Rovných 139 Kč - což je o 42 % více než kolik zaplatí za pivo v půllitru," tvrdí společnost SharpGrid.
Podle průzkumu to je nejlépe vidět na situaci, kdy se člověk vydá do restaurace utratit 200 korun. Když si objednáte půllitr, tak si koupíte čtyři, zatímco 0.4 l piva budete mít pouze 3. Za stejnou částku si tak můžete dopřát 2 litry piva, zatímco kdybyste popíjeli z 0.4l sklenic, tak zůstanete na 1,2 litrech.
Podle obchodního ředitele Plzeňského Prazdroje Romana Trzaskalika lidé pijí méně, ale lépe. "Tak by se dala shrnout situace posledních let. Spotřeba piva klesá, ale současně vidíme několik trendů. Například dlouhodobý příklon k prémiovějším pivům. Lidi vyhledávají plnou chuť, výraznou hořkost, proto dlouhodobě rostou ležáky," řekl Trzaskalik deníku Echo24.
Plzeňskému Prazdroji vzrostl prodej ležáků meziročně o 13 procent za rok 2022. "Naopak klesají výčepní piva (desítky). Což ale nesouvisí se sílou piva a množstvím alkoholu," dodal s tím, že roste také zájem o nealko pivo a že téměř každé deváté pivo z Prazdroje bylo v roce 2022 nealkoholické. "Prodeje čepovaného Birellu v hospodách a restauracích byly loni o 40 procent větší než v roce 2021. Zatímco ještě před pěti lety se značka Birell podílela na prodejích Prazdroje necelými 7 procenty."
Trzaskalik pro deník Echo24 řekl, že lidé více přemýšlí, za co utratí, hledají zážitek a vrací se za skvělou službou. "Dalším faktorem mírného poklesu je patrně i šetření lidí, někteří například snížili frekvenci návštěv hospod a restaurací," doplnil obchodní ředitel a dodal, že v prodejích hraje zásadní roli také počasí. "Přesto hodnotím letošní rok zatím pozitivně, lidé mají stále chuť scházet se s přáteli u piva."
“V době rapidní inflace a klesající spotřeby piva je trochu paradoxní, že Češi stále více upřednostňují nejdražší variantu piva, místo aby sáhli po mnohem výhodnějším půllitru. S trochou nadsázky by se dalo říct: Chcete ušetřit? Dejte si velké,” uvedl zakladatel společnosti SharpGrid Petr Sadílek.