Bůh je mrtev. Nic není dovoleno. Vychází kniha Terezy Matějčkové

ESEJE A ROZHOVORY

Bůh je mrtev. Nic není dovoleno. Vychází kniha Terezy Matějčkové 3
Panorama
Echo24
Sdílet:

Co je to rodina? Co svoboda? Existují opravdu jen dvě pohlaví? Bůh je tedy mrtvý? Základní otázky, které jsme měli za vyřešené, se stávají předmětem lítých politických i celospolečenských bojů. Kniha Bůh je mrtev. Nic není dovoleno zahrnuje eseje a rozhovory filozofky Terezy Matějčkové psané v letech 2022 a 2023 pro Týdeník Echo. Kniha vychází v Edici Echo a stojí 349 korun. Koupit si ji můžete zde. Kniha bude rozesílána od 20. listopadu.

„V jednotlivých esejích mi nešlo o to, hlásat pravdy či představit jediný možný pohled. Ostatně jde o eseje, tedy pokusy o uchopení témat, která mě zajímají a která se mi navíc jeví pro „ducha doby“ určující. Snažila jsem se zachytit perspektivu, která třeba ve veřejném prostoru chybí, a přitom část studovaného fenoménu také postihuje.

Aniž bych chtěla být osobní, je fakt, že jsem za poslední rok pocítila to, jak moc mým životem hýbe politika. Ne snad proto, že by na něj politici měli převratný dopad. Nemyslím si, že by se můj životní pocit dramaticky proměňoval v závislosti na tom, kdo je premiérem či prezidentem. Ale pochopila jsem, jak i drobné odchylky od toho, v co věří moje „bublina“, ale třeba i jen pochybnosti ve věci určitých témat zužují možnost komunikace.

Existuje již i příslušná literatura mapující novou nesmířlivost. Kniha Mám tě rád, ale nesnáším tvou politiku je jedním z těchto titulů. Jakmile se přitom lidé stahují z blízkých vztahů kvůli politickému dusnu, stojí to za pozornost. Jeanne Saferová, autorka zmíněné knihy, se tímto fenoménem zabývá: jak to, že najednou narůstají partnerské, rodinné i přátelské rozepře i rozchody v důsledku voleb či postoje ke stěžejním otázkám současnosti, jakými jsou ekologické otázky nebo otázky sexuality (ať už jde o reprodukční práva, tzv. manželství pro všechny, či genderové otázky). Za zmínku stojí i fakt, že se prosadil pojem „Trump divorce“, tedy rozvod kvůli odlišnému postoji k bývalému americkému prezidentovi.

Paralelně se ustavil rituální dialog, který se – nakolik mohu soudit – odvíjí v celém západním světě, často před kamerami. Někdo řekne: „Nemůžu říkat to a to.“ Druhý řekne: „Vždyť jsi to právě řekl...“ Většinou následuje námitka ve smyslu: „Ano, ale můj hlas je zesměšňován (případně jsem vydáván za špatného člověka anebo to můžu říkat jen v určitých médiích).“ Co z toho plyne? Těžko říct. Snad že kus pravdy mají oba. Škála toho, co „lze “ říkat, je široká; ale také bych neznevažovala zkušenosti těch, kteří jsou
přesvědčeni, že se něco změnilo. Za ledacos, co říkáme, platíme nějakou cenu. Lidé, kteří tvrdí „nemohu říkat to a to“, asi většinou nemíní: „Bojím se kriminálu.“ Spíš tím míní: vzrostla cena, kterou platíme za vyřčené.

Některé eseje byly rozšířeny a doplněny, zvlášť jde o ty příspěvky, v nichž se odkazuji na aktuální „kauzy“. Je tomu třeba v případě eseje věnovaného švýcarské studii o odlišných preferencích mužů a žen („Pád feministického dogmatu“) nebo pojednání zarámovaného zrušenou přednáškou, kterou měla přednést bioložka Marie-Luise Vollbrechtová („Jen dvě pohlaví? Berlínská univerzita odmítla ‚kontroverzní‘ přednášku“). Ke všem esejům jsem navíc vypracovala poznámkový aparát.

Nechci ten jev přeceňovat, ale také jej nechci popírat nebo tvrdit, že ti, kteří hovoří o „nové cenzuře“, ať už je to americký sociální psycholog Jonathan Haidt, německý filozof Peter Sloterdijk, slovinský myslitel Slavoj Žižek, nebo nigerijská spisovatelka Chimamanda Ngozi Adichieová, halucinují nebo manipulují. Spíš mi jde o to, zvážit, co znamená tato vyšší citlivost na odlišnost názorů.

Co když jsme si v době „po smrti Boha“ svazujícím způsobem zbožštili politiku? V tom případě může být pravda to, co poznamenává německý filozof Norbert Bolz v rozhovoru zahrnutém v tomto svazku: „Potřebujeme osvícenství pro jednadvacáté století.“

S některými z autorů, kteří pro mě byli v předložených pojednáních stěžejní, jsem měla příležitost vést i rozhovor. Což byla výzva. Nejsem zvlášť dialogický člověk a zpočátku mi přišlo nepatřičné se zpovídaných na něco ptát. Hlavou mi při každé otázce znělo: „Co je ti po tom?“ Ale nakonec mě překvapilo, že s žádným pojednáním v tomto svazku nejsem tak spokojená jako s některými rozhovory.

Ve všech jsem se snažila nabídnout prostor lidem, kteří dělají často jiné než běžné diference, což vyžaduje – jak to dobře vystihl Kant
ve svém převzetí stoického hesla sapere aude – odvahu.“

Kniha Bůh je mrtev. Nic není dovoleno vychází v Edici Echo a stojí 349 korun. Koupit si ji můžete ZDE. Knihu začneme odesílat od 20. 11. 2023.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články