Němečtí žáci jsou hloupější a hloupější: Neumí ořezat tužku, nerozumí a neumí ani používat toaletní papír
ÚPADEK ŠKOL
Více než 1000 učitelů z Hesenska v otevřeném dopise bije na poplach. Tvrdí, že úpadech dovedností žáků, kteří přicházejí do škol, je tragický a oni ve škole je nezvládají už učit těm nejzákladnějším dovednostem. Hesenský odborový svaz vzdělávání GEW proto předložil zemskému ministerstvu školství rezoluci požadující lepší pracovní podmínky, píše list Die Welt. I když to autoři výzvy explicitně nezmiňují, z kontextu je zřejmé, že vedle upadajícího školství řadu problémů přináší děti migrantů, které se ocitly v jiném civilizačním prostředí a nechápou situaci.
Podle GEW jejich rezoluce uvádí, že poslechové dovednosti, schopnost držet tužku, stříhat a lepit již nejsou pro děti na základních školách samozřejmostí. Narůstají jazykové deficity a úzkostné poruchy.
„Žáci byli opuštěni politiky a my, učitelé, také," řekla iniciátorka rezoluce učitelů Heike Ackermannová deníku Bild. „Jako společnost neseme za situaci spoluodpovědnost. Děti za to nemohou,“ prohlásila.
Stále více dětí postrádá mimo jiné „ochotu vynakládat úsilí a soustředění, toleranci frustrace a schopnost argumentovat a spravedlivě se usmířit. Nedokážou naslouchat, přemýšlet a klást otázky. Už nedokážou správně držet tužky, neumí stříhat, lepit, delší dobu sedět vzpřímeně ani si zavazovat tkaničky," uvádí učitelé. Mezi další nedostatky patří: „udržování pořádku, rozpoznávání a dodržování pravidel a samostatné používání toalety. To znamená, že některé děti nejsou zvyklé používat ani toaletní papír a oblékat se samy, popisují tíživou situaci učitelé.
Ackermannová vysvětlila, že mnoho učitelů na základních školách dosáhlo svých limitů. „Už léta požadujeme menší třídy, více multiprofesních týmů a více času na pedagogickou práci. Učitelé musí žonglovat se vším: demokratickým vzděláváním, digitalizací, integrací a inkluzí," řekla.
Podle Ackermannové se od základních škol očekává stále více jako je vzdělávání k demokracii, digitalizace, integrace a inkluze, což lze zvládnout pouze tehdy, pokud se odpovídajícím způsobem upraví podmínky.
Přitom v příštím školním roce 2026/2027 vstoupí v platnost první fáze zákonného nároku na celodenní péči pro děti na základních školách.
Mluvčí ministerstva školství v Hesensku uvedl, že rezoluce je stále interně přezkoumávána. Dodal, že výzvy, kterým učitelé čelí, se výrazně prohloubily. „V Hesensku to řešíme mimo jiné tím, že dětem s jazykovými nedostatky nabízíme povinnou jazykovou podporu pro němčinu rok před nástupem do školy a přidáváme další hodinu výuky němčiny ve druhé třídě,“ komentoval mluvčí.