Mercedes-Benz G 580 EQ: Elektrický společenský status

AUTO

Mercedes-Benz G 580 EQ: Elektrický společenský status
Mercedes-Benz G 580 EQ: Elektrický společenský status Foto: Echo24
5
Auto
Sdílet:

Mercedes třídy G býval v minulosti symbolem ultimativního offroadového nářadí. Doba se ale změnila, a i když je nejnovější „géčko“ stále extrémně schopné, mimo zpevněné cesty se podívá jen výjimečně. A pro elektrickou verzi to platí dvojnásob.

Geländenwagen neboli terénní vůz od automobilky Mercedes-Benz píše svou dlouhou a úspěšnou historii už od konce 70. let, kdy byl představen poprvé. Nejvíc rozšířená a známá je zejména generace W463 z let 1990 až 2018, případně ta následující z let 2018 až 2024. Aktuální nová generace se začala v rakouském Štýrském Hradci vyrábět v roce 2024.

Novinka si od předchůdce bere několik motorů, a to řadový zážehový třílitrový šestiválec, vznětový šestiválec 2,9 litru a také čtyřlitrový zážehový motor V8 (který je vyhrazen jen pro oblíbenou vrcholnou verzi Mercedes-AMG G 63). Všechny zmíněné motorizace sice využívají 48voltový mildhybridní systém, ovšem testovaná verze G 580 EQ jde ještě dál.

Každé její kolo totiž pohání samostatný elektromotor, čerpající energii z ohromných baterií o hmotnosti 700 kg umístěných v podlaze prostorového rámu, který je stále základem robustního hranatého automobilu o celkové hmotnosti skoro 3,1 tuny. Celkový výkon odpovídá dynamice – díky výkonu 587 koní a celkovému točivému momentu 1164 Nm zvládne ohromný stroj zrychlit na stovku za 4,7 s, takže o pověstnou dominanci při závodech mezi luxusními bulváry nepřichází. Maximální rychlost 180 km/h je také dostačující.

Je asi jasné, že schopnosti mimo zpevněné cesty, kam se ovšem „géčko“ v současnosti moc nevydává, jsou díky pokročilým technologiím a elektronickým systémům na velmi vysoké úrovni – kromě toho, že se vůz umí otáčet prakticky na místě, tak v terénu budou limitem díky simulaci uzávěrek a dalším věcem jen pneumatiky. Samotná jízda je velmi sebevědomá s lehkým kroucením jako připomínkou rámové konstrukce, sladění pohonu s převodovkou se stálým a redukčním převodem je absolutně nerušivé a k celkové důstojnosti přispívá i rozmařilý luxus na palubě.

Oceňujeme, že nové „géčko“ si stále zachovává své typické, rozeznatelné tvary – a například směrovky na blatnících. Zadní „batoh“ s nabíjecími kabely (výkonem až 200 kW) sice nahradil tradiční rezervní kolo, ale jinak je to stále ona snadno rozeznatelná třída G se vším, co k ní patří: tedy i výrazným cvaknutím zámků a nutností s dveřmi třísknout, aby se správně zavřely.

Krásně poskládanému prostornému interiéru dominují kromě perfektního volantu také dva sdružené displeje, nabízející nepřeberné množství funkcí a možností zobrazení, samozřejmě v nejvyšší kvalitě. Vyzdvihli bychom zejména navigaci s rozšířenou realitou, která skvěle pomáhá v hustém provozu velkoměsta. Nebo relaxační a osvěžující programy. Nebo skvělý audiosystém. Nebo třeba sedadla s propracovanými masážními programy a dofuky bočnic v zatáčkách. Bylo by toho mnoho, co by se dalo v pokročilém vozidle typu G 580 EQ zmiňovat… Co se ale týká praktických věcí, tak vzadu se sedí skoro tak pohodlně jako vpředu a za pátými dveřmi najdete prostor 620 litrů.

Pak je tu otázka spotřeby – z výše uvedených dat je asi jasné, že dojezd a spotřeba nebudou z říše rekordů. Baterie o kapacitě 116 kWh slibuje kombinovaný dojezd až 473 km, ale reálných je cca 300 km dojezdu. Vůz utáhne brzděný přívěs o hmotnosti 3,5 tuny.

Jenže to v případě takto fascinujícího stroje, jehož účelem je spíš dodat majiteli pocit výjimečnosti než polykat kilometry, vlastně nevadí. Ostatně jedinečnosti celku odpovídají i ceny – zatímco „obyčejné“ vznětové G začíná na 3 447 290 Kč (s DPH), model s technologií EQ startuje na 3 795 770 Kč a s příplatky se snadno dostane za hranici pěti milionů korun. Za skvělou technologii a společenský status se prostě platí…

Plusy: pohon, dynamika, komfort, charakter

Minusy: vyšší spotřeba, výhled šikmo vzad

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články