„Šaría pro Kanadu.“ Toronto vyšetřuje, zda si Izrael neobjednal protipalestinskou kampaň
KANADA VS. IZRAEL
Kanadská vláda vyšetřuje podezření, že izraelská vláda si objednala u soukromé firmy kampaň, která měla dezinformacemi ovlivnit veřejné mínění v Kanadě ve prospěch Izraele, informovala agentura EFE s odvoláním na deník Toronto Star. Listu informaci potvrdil mluvčí kanadského ministerstva zahraničí. Už minulý týden napsaly deníky The New York Times (NYT) a Haarec, že Izrael zaplatil kampaň s cílem získat podporu Američanů pro svou ofenzivu v Pásmu Gazy. Izrael tyto zprávy podle kanadské stanice CBC odmítl.
"Kanadské ministerstvo zahraničí je znepokojeno zprávami o rozdělující, koordinované, islamofobní a dezinformační kampani zaměřené na Kanaďany a vedené z platforem sociálních sítí," řekl kanadskému deníku mluvčí ministerstva. A dodal, že vláda své obavy sdělila Tel Avivu.
Izraelská vláda, která od loňského října vede v Pásmu Gazy válku s hnutím Hamás v odvetě za jeho teroristický útok na Izrael, si po zahájení invaze v Gaze najala izraelskou firmu STOIC, aby "ve velkém rozsahu" ovlivňovala veřejné mínění a prominentní politiky ve Spojených státech a v Kanadě. Tuto informaci přinesly minulý týden izraelský Haarec a americký NYT, který se odvolával mimo jiné na čtyři nejmenované izraelské představitele.
NYT napsal, že firma STOIC na izraelské zadání vytvořila stovky falešných proizraelských profilů a několik falešných zpravodajských serverů, na nichž šířila obvinění z porušování lidských práv spáchaných Hamásem a útočila také na úřad OSN pro palestinské uprchlíky UNRWA.
Hamás považují Izrael, EU i USA za teroristickou organizaci, úřad UNRWA Izrael dlouhodobě kritizuje a letos obvinil i několik jeho pracovníků, že se podíleli na teroristickém útoku Hamásu ze 7. října na Izrael. Podle vyšetřovací komise OSN ale pro to Izrael neposkytl důkazy. Podle NYT a Haarec bylo cílem izraelské kampaně v USA a Kanadě také zdiskreditovat propalestinské organizace a hnutí.
Server stanice CBC minulý týden napsal, že už v březnu skupina Digital Forensic Research Lab (DFRLab) amerického think-tanku Atlantická rada (Atlantic Council) ve své analýze informovala o kampani vykreslující kanadské muslimy jako hrozbu pro západní hodnoty. Tato kampaň na sociálních sítích za pomoci umělé inteligence (AI) též vytvářela dojem, že propalestinští demonstranti v Kanadě chtějí zavést islámské právo šaría, uvedla CBC.
"Síť, která zahrnovala nejméně 50 účtů na Facebooku, 18 na Instagramu a více než sto na síti X, podporovala protimuslimské a islamofobní narativy zaměřené na kanadskou veřejnost," uvedla březnová analýza DFRLab. Protimuslimská kampaň podle této analýzy pomocí AI například digitálně upravila fotografie muslimů držících transparent tak, že změnila nápis na něm na "Šaría pro Kanadu".