Habeck věští Němcům těžké roky. Aby německý průmysl přežil a zazelenal, budou muset připlatit
PRŮMYSL NĚMECKA A EU
Odborníci i sami němečtí politici předpovídají Evropě, a především Berlínu těžké časy. Podle nich je čeká několik let složité transformace na „zelenější“ ekonomiku, která se neobejde bez značné zátěže na obyvatelstvu. Současně pak varují před tím, že kombinace drahých energií a přílivu čínských elektromobilů může starý kontinent do budoucna v kontrastu s evropským Green Dealem znevýhodnit. Potíže a krušné časy očekává nově i zelený ministr hospodářství Robert Habeck, který ještě nedávno viděl zelenou transformaci Německa bezproblémově. Nyní zdůrazňuje, že aby hospodářství přežilo, budou muset Němci pořádně zaplatit.
V tomto týdnu před zaostáváním Evropy varoval přímo německý ministr hospodářství Robert Habeck, který donedávna viděl krásnou zelenou transformaci. Nyní prohlásil, že Německo čeká pět obtížných let ekologické průmyslové transformace, která „zatíží“ lidi, a zároveň vyzval svou vládu, aby schválila nové dotace na ochranu průmyslové základny země. Informoval o tom server Politico.
Německý statistický úřad letos v květnu varoval, že země vstupuje do recese. Některé z největších německých společností pak začaly opouštět zemi, což vyvolalo obavy z deindustrializace. Nejnovější zpráva Mezinárodního měnového fondu prognózuje, že německá ekonomika letos propadne o 0,3 procentního bodu. Habeck ve středu večer řekl německé veřejnoprávní televizi ARD, že "čísla rozhodně nejsou dobrá."
Podle Habecka lze vychýlení vysvětlit vysokými cenami energií, které Německo pociťuje intenzivněji než jiné země, protože bylo dříve přivyklé na levný ruský plyn. Nezmínil však už to, že spolková vláda zařízla německou jadernou energetiku. Dodal, že vysoké úrokové sazby také zpomalují investice a globální obchod, což se Německa jako země závislé na exportu obzvláště dotýká.
„Nechci ignorovat skutečnost, že to lidi zatíží,“ uvedl ministr. „Do roku 2030 nás čeká významné transformační období, během něhož Německo přejde od tradiční průmyslové základny závislé na fosilních palivech k zeleným energiím, jako je vodík,“ domnívá se Habeck.
Vyslovil se proto pro státní podporu v podobě stropu na ceny elektřiny pro energeticky náročné podniky, „aby mohly obstát v náročných podmínkách transformace a měly dostatek peněz na investice“. Habeck vyjádřil přitom trochu lítost, že ve vládní koalici není zatím na masivních dotacích shoda.
Ohledně náročnosti přechodu se s ním shoduje i předseda německé CDU Friedrich Merz. „Jako zemi s vysokým podílem průmyslu nás to musí hluboce znepokojovat. Německo ztrácí konkurenceschopnost,“ varoval opoziční lídr. „Nejde o náhlý proces, který spouští ekonomickou krizi přes noc. Místo toho v naší zemi zažíváme postupný proces deindustrializace,“ cituje ho deník Die Welt.
Agentura Blooomberg pak ve stejné době píše, že Evropu čeká „složitá dekáda“. „Evropa má před sebou velmi obtížné desetiletí, tváří v tvář USA a Číně,“ varuje Jacques Vandermeiren, generální ředitel přístavu v Antverpách, druhého největšího na starém kontinentě.
EU, která se podle Vandermeirena musí připravit na to, že bude čelit plošnému zavírání podniků a továren, si za své problémy ovšem může do značné míry sama. Vypínání jaderných elektráren, riziková sázka na zelené zdroje a donkichotský boj za nižší globální uhlíkové emise, jemuž se směje hlavně Čína, si totiž v Evropě evidentně svoji zásadní daň teprve vyberou. V podobě růstu nezaměstnanosti, veřejného dluhu a sociálních nepokojů a vzestupu politické polarizace a extremismu.
„Zvláště Němci kvůli rozsáhlosti své průmyslové výroby ekonomicky stále dramatičtěji zaostávají za USA, protože technologický náskok Ameriky před Evropou se neustále zvětšuje a zvětšuje,“ dodává David Folkerts-Landau, hlavní ekonom Deutsche Bank.
V posledních týdnech se hojně hovoří o tom, že upadá zájem o německá elektroauta, jejichž prodeje táhne především koncern Volkswagen. Podle expertů je to dáno hlavně sníženým státních pobídek na nákup elektromobilů a také konkurencí, kdy se německým automobilkám nedaří prosadit. Více jsme psali zde.