Tajná schůzka u Merze. Berlínská vláda chce zrušit zákaz spalovacích motorů
AUTOMOBILKY VS. GREEN DEAL
Uvolněná atmosféra, pečené maso a zelenina, ale také ostrá debata o budoucnosti jednoho z klíčových odvětví německé ekonomiky. Ve středu večer se v osmém patře berlínské kanceláře kancléře Friedricha Merze (CDU) sešli lídři vládní koalice, aby po letní přestávce nastartovali „podzim politických reforem“ a prohlásili, že hlavním cílem je zvrátit celoevropský zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Namísto toho chtějí posílit podporu plug-in hybridů, tedy kombinace spalovacích a elektrických pohonů, píše německý deník Bild.
Sociální demokracie odmítá úplné opuštění evropské dohody. Šéf její parlamentní frakce Matthias Miersch zdůrazňuje, že elektromobilita je „jedinou reálnou budoucností“ německého automobilového průmyslu. SPD je však připravena hledat kompromis – například rozšířením dotací na plug-in hybridy a jejich větší zohlednění v evropské regulaci vozového parku.
Do debaty se nově vložil i mocný odborový svaz IG Metall, který vyslal politikům signál, že netrvá na čistě elektrickém řešení a je otevřen technologické flexibilitě. Bavorský premiér Markus Söder (CSU) tlačí v koalici na to, aby zákaz spalovacích motorů padl. „Automobilový průmysl je a zůstává naší ekonomickou záchranou. Pokud nebudeme reagovat rychle, v sázce jsou statisíce pracovních míst. Je správné podporovat elektromobily. Bylo by však vážnou chybou spoléhat se výhradně na elektromobily,“ varoval Söder. Podle něj je nutná „technologická otevřenost“, která má vedle elektromobilů zahrnovat i hybridy, vodík či syntetická paliva.
Jelikož se koalice na nové strategii zatím nedohodla, konkrétní rozhodnutí nepadla. Původně připravený dokument pracovní skupiny byl stažen. Dohodli se však na uspořádání tzv. Ocelového summitu, kde se budou řešit otázky automobilového i ocelářského průmyslu. Summit pro evropské automobilky a oceláře zorganizuje ministr dopravy Patrick Schnieder (CDU), ministryně hospodářství Katherina Reiche (CDU), ministr životního prostředí Carsten Schneider (SPD) a zástupci CSU. Více jsme o tom v deníku Echo24 psali zde.
Prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová uvítala Merzovo oznámení o plánovaném dialogu. „Výslovně vítám oznámení kancléře, že má v úmyslu pozvat automobilový průmysl k dialogu o průmyslové politice. Jsme přesvědčeni, že ochrany klimatu lze dosáhnout pouze technologickou otevřeností,“ zdůraznila. Elektromobilita má podle ní nadále zůstat prioritou, ale plug-in hybridy, vodíkový pohon či obnovitelná paliva musí být součástí řešení.
SOUVISEJÍCÍ: Konec elektrické euforie? 97 % aut v Německu stále spoléhá na spalovací motor, říká průzkum
Berlín tak reaguje na otevřený dopis od evropských automobilek, který spustil ofenzívu proti zeleným plánům Bruselu. Přední výrobci automobilů varují, že zákaz spalovacích motorů od roku 2035 je nereálný a v kombinaci s drahou energií ohrožuje celé odvětví. V dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové připomínají, že evropský trh svírá tlak čínských elektromobilů, amerických cel a vysokých cen energií, zatímco většina zisků stále plyne z vozů se spalovacím motorem.
Podle předsedy SPD Larse Klingbeila je tento summit důležitým signálem pro Brusel. „Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí přestat být idealistický a uznat současné průmyslové a geopolitické problémy,“ prohlásil prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu Matthias Zink podle agentury Bloomberg.
„Splnit cíle v oblasti emisí oxidu uhličitého do roku 2035 je prostě už nereálné,“ pokračují v otevřeném dopise z konce srpna. Prohlášení poukazuje na rostoucí napětí mezi ekonomickými tlaky a klimatickými ambicemi. Na trhu už jsou sice desítky modelů elektromobilů, ale ty stále tvoří pouze 15 % prodejů. Většinu zisků stále generují vozy se spalovacími motory (hlavně drahá SUV a prémiové modely).
Napětí mezi klimatickou politikou a ekonomickou realitou tak v Německu vstupuje do další fáze. Ekologické organizace tvrdí, že varování průmyslu jsou přehnaná a že poptávka po dobíjecích vozech i investice do baterií rostou. Ocelový summit ukáže, zda vláda dokáže spojit ambice Green Dealu s tlakem nejvlivnějšího odvětví německé ekonomiky.