V Rusku odsoudili dvě umělkyně kvůli jejich divadelní hře, údajně schvalovala terorismus
RUSKÉ UMĚLKYNĚ
Ruský vojenský soud odsoudil ruskou režisérku Jevgeniji Berkovičovou a dramatičku Svetlanu Petrijčukovou za jejich divadelní hru, dříve oceněnou prestižní cenou, k šesti letům vězení. Obě ženy byly obviněny a posléze odsouzeny za schvalování terorismu kvůli hře Finist, jasný sokol, pojednávající o ženách, které se rozhodnou provdat za islámské bojovníky a vydat se za nimi do Sýrie. Agentura AP označila rozsudek za nejnovější zásah v neutuchajícím tažení proti disentu, které se v Rusku vystupňovalo po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu před více než dvěma lety.
Obě ženy byly zadrženy loni v květnu a více než rok byly uvězněny ve vyšetřovací vazbě. Soudce Jurij Massin podle agentury Interfax rozhodl, že trest si odsouzené mají odpykat v trestanecké kolonii s běžným režimem, představující druhý stupeň na čtyřstupňové škále přísnosti vězeňského režimu.
Obhajoba ohlásila, že se proti verdiktu odvolá, protože obě ženy "jsou naprosto nevinné", jak řekla advokátka Berkovičové Xenija Korpinská. "Rozhodnutí soudu napadneme, přestože naděje (na úspěch) je málo," uvedla podle BBC.
Berkovičová je uznávanou nezávislou divadelní režisérkou, Petrijčuková oceňovanou autorkou divadelních her. Obě opakovaně obvinění ze schvalování terorismu odmítly. Berkovičová během soudu uvedla, že hru inscenovala, aby zabránila terorismu. Petrijčuková vysvětlovala, že hru napsala, aby zabránila událostem, které ve hře popisuje.
Obhajoba argumentovala, že hru podpořilo ruské ministerstvo kultury a že předloni vyhrála cenu Zlatá maska, což je v Rusku nejprestižnější divadelní cena. V roce 2019 byla hra uvedena v ženské věznici na Sibiři a státní vězeňská služba ji ocenila na svých internetových stránkách.
Na hru však přišlo na policii udání. Jméno udavače není veřejnosti známo, ale před soudem vystoupil jako utajený svědek s pozměněným hlasem a psedonymem Nikita. Tvrdil, že jej pobouřilo, že hra ukazuje "teroristky jako oběti a jako viníka ruský stát a ruskou společnost", protože ty přiměly ženy ke vstupu mezi islamisty. Ze hry podle něj vyznívá poselství, že ženám se v Rusku žije špatně, protože žijí bez lásky a jsou ponižovány, a proto vyslechnou vábení teroristů. Na otázku, proč proti hře nevystoupil hned po jejím čtení, kterého se zúčastnil, ale místo toho se obrátil na policii, Nikita odvětil, že by se mu v divadle vysmáli, zesměšnili by ho a udělali z něj hlupáka.
Obvinění umělkyň vyvolalo v Rusku pobouření. Otevřený dopis na jejich podporu, který zveřejnil nezávislý list Novaja Gazeta, podepsalo více než 16.000 lidí. Hra, jak list tvrdil, obsahuje jasné odsouzení terorismu. Desítky ruských herců, režisérů a novinářů také podepsaly místopřísežné prohlášení vyzývající soud k propuštění obou žen z vyšetřovací vazby.
Bezprostředně po vpádu ruských vojsk do sousední země rozpoutal Kreml rozsáhlou represivní kampaň, která nemá obdoby od sovětských dob. Úřady dělají z jakékoli kritiky války zločin a své pronásledování zaměřily nejen na známé opoziční politiky, postižené nakonec drakonickými tresty, ale na každého, kdo proti válce veřejně nebo i jinak vystoupil, připomněla AP.
Tlak vzrostl i na kritické umělce v Rusku. Herci a režiséři byli vyhozeni ze státních divadel a hudebníci byli zařazeni "na černou listinu", vylučující je z koncertování po zemi. Někteří byli označeni hanlivou nálepkou "zahraniční agent", což přináší zpřísněný úřední dohled a silně negativní konotace.
Mnozí umělci raději vycestovali z Ruska. Berkovičová, která se stará o dvě osvojené dcery, odmítla opustit Rusko a pokračovala v práci v Moskvě. Krátce po rozpoutání války proti Ukrajině zorganizovala protiválečnou demonstraci a byla uvězněna na 11 dní, dodala AP.