Kdo je „média“?

KOMENTÁŘ

Kdo je „média“?
To opakované Muskovo "média jste vy" navozuje dojem nastávající rovnosti všech občanských žurnalistů... Foto: Shutterstock
1
Komentáře
Ondřej Štindl
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Média jste vy. Těmito slovy se jednou za čas obrátí ke svým sledujícím (celkem jich je asi 200 milionů) na síti X její majitel, nejbohatší člověk na světě a člen nastupující Trumpovy americké administrativy Elon Musk. Má to být triumfální zvolání. Připomíná jím, že tradiční média jsou již překonaná, nemohou už fungovat jako strážci bran na tržiště informací, kteří rozhodují, kdo tam bude vpuštěn, kdo ne. Díky Muskově síti lze tuhle stráž obejít, stát se jedním z těch, kdo spoluurčují agendu. Musk rád pracuje s pojmem „občanský žurnalismus“, tradiční média podle něj budou vytlačena tak či onak angažovanými občany, kteří na sociální síť budou umísťovat svoje zprávy, nebo dokonce pořady, získají za to i nějaké finance. Světoví vůdci se pak budou na lidi obracet přímo bez mediálního zprostředkování. To všechno se už ve značné míře na různých sociálních sítích děje, masově sledovaný uživatel na sociálních sítích může mít výrazně vyšší dosah než standardní médium a podobně. Dost možná je to nezvratný trend.

 

Ta slova „média jste vy“ by ale měla znamenat ještě něco jiného, než že přístup k šíření informací už není určený jenom pro privilegované příslušníky jednoho cechu – žurnalistů. Být sdělovacím prostředkem nebo tam pracovat je taky nějaká společenská role, s níž se spojují určitá očekávání a standardy chování. Třeba nevymýšlet si, snažit se ověřovat si informace, nevymlčovat věci. A pokud se dnes ta tradiční média v západním světě potýkají s odlivem čtenářů, diváků, posluchačů, není to jenom důsledek technologického vývoje, ale také krize důvěry. Mnozí jsou přesvědčeni, že média tu tradiční společenskou roli neplní, nenaplňují standardy, které z ní vyplývají. A jistě se dá najít mnoho a mnoho případů, často dost závažných, kdy je taková kritika oprávněná. Otázka ale je, jestli svět občanské žurnalistiky, který vítá Elon Musk, přinese něco lepšího. Jistě jeho převzetí někdejšího Twitteru přineslo větší pestrost, otevřelo brány víc doširoka. Tuhle zásluhu mu nejde upírat. Od toho masového „vy“, které Elon Musk jako média oslovuje, se ale nedá čekat, že by tu roli médií mohlo hrát plně, že by na ně bylo možné vznášet stejné nároky jako na média tradiční a vymáhat jejich plnění. Příkladem může být sám Elon Musk. Má miliony sledujících, tweetuje jak posedlý, s fakty se někdy moc nemaže, což v jeho případě může mít docela významné následky. Je to paradoxní situace. Často právem napadá média, že neplní svou roli, nenaplňují potřebné nároky. Zároveň ale líčí utopickou vizi světa, kde nároky, jež je možné vznášet na ty, kdo „jsou médiem“, prostě přestanou existovat. Všichni od nich budou „osvobozeni“.

To opakované Muskovo „média jste vy“ navozuje dojem nastávající rovnosti všech občanských žurnalistů. Blíž pravdě by ale bylo tvrzení „média jsou Elon Musk“. Člověk, který má moc určovat, které z těch mnoha milionů hlasů na jeho síti budou posíleny a které upozaděny. A zdá se, že užít ji by mu nemuselo dělat problém. Netvrdím, že Elon Musk v současném světě hraje roli padoucha, nějaké zásluhy se mu upřít nedají. Stává se z něj ale politik a zároveň má pod kontrolou médium obrovského dosahu. Nezdá se, že by to někoho znervózňovalo, rozhodně ne lidi, kteří ho vnímají jako názorově blízkého. Zvláštní. Když Andrej Babiš koupil Mafru, vnímal to kdekdo – já taky – jako skandální příklad oligarchizace společnosti. Pořád se domnívám, že právem. Teď bude jeden člověk držet obrovskou politickou i mediální moc na globální úrovni. Moc může korumpovat, čím větší, tím víc. Skutečně to pro lidi, kteří dnes Muskovi aplaudují, nepředstavuje důvod k obavám?

 

×

Podobné články