Češi bez ruské ropy

KOMENTÁŘ

Češi bez ruské ropy
Ropovod TAL je spravován společenstvím TAL Group (TAL Consortium), které tvoří tři společnosti – Societá Italiana per l‘Oeleodotto Transalpino S.p.a (SIOT), Transalpine Ölleitung in Österreich Ges.m.b.H a Deutsche Transalpine Oelleitung GmbH. Podíly v jednotlivých společnostech drží významné světové petrolejářské společnosti. Společnost MERO ČR, a. s., je vlastníkem 5% podílu ve všech třech výše uvedených společnostech. Foto: MERO
1
Komentáře
Daniel Kaiser
Sdílet:

Hlavní zprávy

Otakar Foltýn: Chceš-li mír, připravuj válku. Evropané zapomněli, že svět není sluníčkové místo

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Od předvčerejška nejsme závislí na ruské ropě, do Nelahozevsi (u Kralup) přijely ropovodem TAL první molekuly neruské ropy. Ropovod má nově po celé své délce z Terstu takovou kapacitu, že kromě německých a rakouských zákazníků je schopen utáhnout celou roční spotřebu českých řidičů.

 

Členové naší vlády to podávají, jako kdyby ve středu skončilo otroctví, což může svádět k nepřesným závěrům, že nás Sovětský svaz a potom Rusko ropou skrze Družbu někdy vydíraly. Kupodivu nikoliv, za studené války SSSR spolehlivě dodával i do západní Evropy, bez ohledu na momentální politické napětí. Potřeboval tvrdou měnu, pěstoval si pověst seriózního dodavatele, a to až do letoška.

Ukončení odběru ropy z Ruska bylo rozhodnutím naším, v tomto případě českým i evropským. Přesto česká vláda v listopadu 2022, kdy rozhodla o investici do kapacit TALu, rozhodla správně. Ruská schopnost vydírat byla potenciálního charakteru a teď i teoreticky padá.

Rozhodnutí nebrat od Rusů je částečné geopolitického, částečně morálního rázu. Pokud nechuť obchodovat s nějakou zemí proto, že válčí na území jiné země, převáží nad praktickými těžkostmi, dá se to vysvětlit jako politická volba.

Jednou z praktických těžkostí je cena – přeprava ropovodem je prostě levnější než drahými tankery, avšak do ceny nafty a benzinu u pumpy se víc než logistika promítnou ceny energie, jíž se v rafinerii spotřebuje hodně. Rozdíl mezi dopravou po moři a trubkou každopádně u ropy není tak podstatný jako u plynu.

Další těžkost praktického rázu je eliminována tou okolností, že nová ropa bude především z Ázerbájdžánu a Kazachstánu. Ropa z tohoto koutu světa se – jak před čtvrt rokem v Echu upozornil ředitel MOL pro Českou republiku Ľuboš Dinka – složením podobá ropě ruské (pokud tedy vyloučíme možnost, že přes TAL poteče ruská ropa pod cizí vinětou). Odběr například kazašské ropy mimo jiné znamená, že rafinerie v České republice ušetří náklady, které by nesl přechod na jiné technologie katalyzátorů, jiné těsnění, jiné kompresory, jinou metalurgii. Česká republika se odstřihla od ruské ropy, ale zůstává v zóně ropy ruského typu.

Sice se o tom nemluví nahlas, nicméně dodávky z Ázerbájdžánu či Kazachstánu napovídají, že definitivně neodzvonilo ani „ruskému“ ropovodu Družba. Tento týden kde se vzaly, tu se ve Financial Times vzaly úvahy, jaké prý vedou energetici ve Francii a jinde po Evropě o tom, že by se – už s ohledem na odcizení se Evropy a USA – v EU zase mohl zvýšit odběr ruského plynu. Pokud by Družba odpočívala v řádu (i několika málo) let a ne jen měsíců, začne reznout a i jako možnost posléze zanikne. Do značné míry tedy záleží na rychlosti jednání Trumpa s Putinem. Odstřižení od ruské ropy prostě není tak definitivní povahy (Konečně! – Po 60 letech! Atd.), jak se mohlo zdát včera ze zpráv. TAL je každopádně radikální zvětšení manévrovacího prostoru.

 

×

Podobné články