Německou železnici opět ochromí stávka strojvedoucích, potrvá šest dní
PROTESTY V NĚMECKU
Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě začne protest už v úterý večer. V pondělí to oznámily odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, zastaví dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.
Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě zastaví práci už v úterý večer. V pondělí to oznámily odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, ochromí dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.
Strojvedoucí od stávky neodradila ani nová nabídka, kterou dráhy minulý týden v pátek učinily. V té dráhy strojvedoucím přislíbily zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a navýšení mzdy až o 13 procent. Podle GDL však tato nabídka byla falešná.
„Třetí a údajně vylepšená nabídka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurs. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení. Podrobnosti o protestu chtějí sdělit v pondělí dopoledne.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 korun) kvůli inflaci.
Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Nově navrhují až 13procentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 korun), který by se díky vládnímu protiinflačnímu opatření nedanil. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu korun).
Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.
Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie 3000 eur (73 400 korun).
Strojvedoucí DB sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala 64 hodin, v nákladní byla o osm hodin delší. Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem, nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Martktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.
Protestovali také zemědělci
Proti vládě demonstrovali v posledních týdnech také zemědělci, kteří po vládě požadují zmírnění daňové zátěže. Před týdnem před rozzlobené farmáře předstoupil také spolkový ministr financí Christian Lindner, který po celou dobu svého projevu čelil pískotu. Lindner řekl, že rozhořčení zemědělců chápe, ale že on jako správce rozpočtu odmítá další zadlužování, které by bylo i na úkor farmářů.
„Vypadni, vypadni!“ pokřikoval na Lindnera dav tisíců demonstrantů, který se dnes shromáždil u Braniborské brány v centru německé metropole. Pískot a výkřiky nesouhlasu se pokusil odborový předák Joachim Rukwied utišit. „K demokracii patří respekt a ochota naslouchat,“ řekl Rukwied
Lindner zemědělcům poděkoval za to, že se týden trvající protesty obešly bez násilností. „Mnozí se toho obávali. Já jsem z toho měl také strach,“ řekl. „Dnes vám mohu říci, že váš protest je oprávněný a že je mírumilovný,“ uvedl. Poznamenal, že vidí značný rozdíl mezi demonstranty a klimatickými aktivisty z hnutí Letzte Generation (Poslední generace). „Zatímco klimatičtí aktivisté Braniborskou bránu, symbol jednoty Německa, pošpinili, vy jste jí vzdali hold,“ dodal.
Ministr financí za hlasitého pískotu a křiku demonstrantů vysvětloval zemědělcům, že není jiná cesta než pokračovat v úsporách. „Jsem správce peněz daňových poplatníků, což jste vy. Jsou to tedy vaše peníze,“ řekl s tím, že nemůže přistoupit k dalšímu zadlužování Německa.
„Všichni musíme odvést svůj díl. Slyšíte, i vláda,“ řekl Lindner. Jako příklad uvedl, že zastavil stavební plány na rozšíření ministerstva financí. Stavba by podle dřívějších odhadů vyšla až na 800 milionů eur (19,8 miliardy korun). Projev Lindner ukončil prohlášením, že zemědělcům žádné nové úlevy dnes nabídnout nemůže, jen spolupráci. Apeloval rovněž na Němce, aby upřednostňovali v obchodech německé zboží před levnějším dovozem. Podle Rukwieda hrozí další protesty.