Novinka na silnicích. Za nebezpečný manévr hrozí nově pokuta až 10 000 Kč a zápis čtyř bodů
NOVÝ BODOVÝ SYSTÉM
Od července platí novinka týkající se tzv. nebezpečného odbočování, tedy manévru, při kterém řidič při odbočování ohrozí vozidlo jedoucí za ním. Dosud byl přestupek bez bodového zápisu, pouze s pokutou až 2 000 Kč na místě nebo 5 000 Kč ve správním řízení, nyní mohou řidiči čelit pokutě 2500 až 3000 Kč na místě, 4000 až 10 000 Kč ve správním řízení a zápisu čtyř bodů do bodového hodnocení řidiče. Úprava je součástí rozsáhlé novely silničních zákonů.
Nová úprava reaguje podle vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda na častou a závažnou dopravní situaci, kdy řidič při odbočování přehlédne jiné vozidlo za sebou. Přísnější postih odpovídá reálné nebezpečnosti situace, kdy řidič bez kontroly situace za vozidlem odbočí. Typicky se tak stává, že řidič přehlédne motocykl nebo auto, které ho předjíždí.
„Odbočující řidič má povinnost se vždy přesvědčit, že svým manévrem neohrozí žádného účastníka za sebou, ať už pohledem do zpětných zrcátek nebo přes rameno. V případě motorkářů, kteří jsou menší a zranitelní, může být přehlédnutí fatální. Věříme, že nová pravidla zvýší pozornost řidičů za volantem a sníží počet takových nehod,“ uvedl Neřold.
Od 1. července tak budou řidiči, kteří při odbočování ohrozí jiné vozidlo jedoucí za nimi, čelit pokutě 2500 až 3000 Kč na místě, 4000 až 10 000 Kč ve správním řízení a zápisu čtyř bodů do bodového hodnocení řidiče. Dosud za přestupek mohla být uložena pokuta do 2000 Kč blokově nebo 2000 až 5000 Kč ve správním řízení.
Na zvýšení bezpečnosti motocyklistů zaměřuje letos BESIP i své preventivní aktivity. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven zahájil v červnu kampaň Hele, motorka!, která se zaměřuje na zvyšování pozornosti řidičů vůči motocyklům v silničním provozu.
Nejčastější příčinou smrtelných nehod motocyklistů, které zaviní řidiči aut, je právě nedání přednosti při odbočování vlevo nebo v místě křížení vedlejší a hlavní silnice. Velkým rizikem jsou i manévry bez kontroly mrtvých úhlů nebo zrcátek, a to především při předjíždění či změně pruhu.