Zadek Sydney Sweeneyové a obrat v kulturní válce

KOMENTÁŘ

Zadek Sydney Sweeneyové a obrat v kulturní válce
Kampaň American Eagle je definitivním důkazem zvratu v kulturních válkách, píše Ondřej Šmigol. Foto: American Eagle
1
Komentáře
Ondřej Šmigol
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Zdálo se, že reklamy již dávno neslouží k propagaci výrobků, ale jako munice v kulturních válkách. Pro jejich tvůrce bylo důležitější signalizovat příslušnost k té správné straně než dosáhnout zvýšení příjmů. Někdy nad tím zákazníci jen obrátili oči v sloup, jindy to pro danou firmu skončilo katastrofou. Například když pivo Bud Light použilo v kampani transgender influencerku Dylan Mulvaneyovou, čímž vyvolalo bojkot a trvalý propad prodejů.

Nebo když automobilka Jaguar oznámila rebranding za pomoci podivných bezpohlavních bytostí, reakce byla nechápavé zděšení. Firma měla problémy již předtím, takže nelze říct, že rebranding je důvodem jejího pádu, ale rozhodně nepomohl. Nová kampaň od výrobce oblečení American Eagle se tomuto trendu vymyká.

American Eagle představil několik klipů s atraktivní herečkou Sydney Sweeneyovou.

 

Nešetří záběry do jejího výstřihu či na její pozadí. Sweeneyová se v nich nakrucuje ve smyslných pózách či rovnou říká, jak v kalhotách od American Eagle její zadek vypadá skvěle. Jeden z klipů ale vyvolal pobouření. „Geny se předávají z rodičů na potomky a často určují vlastnosti jako barva vlasů, osobnost, nebo dokonce barva očí. Moje geny jsou modré,“ říká v něm herečka. Pak vyskočí slogan celé kampaně: „Sydney Sweeneyová má skvělé džíny.“ Vtip je ve slovní hříčce. Geny (genes) a džíny (jeans) se v angličtině vyslovují stejně. Ve spojení s blonďatou a modrookou Sweeneyovou to prý je fašistické, volá po nadřazenosti bílé rasy a zavání eugenikou.

„Mám rád Sydney Sweeneyovou a American Eagle stejně jako každý jiný, ale slogan ‚musíme zajistit existenci našeho lidu a budoucnost bílých dětí‘ je šílený slogan pro prodej džínů,“ napsal na X (Twitter) jeden uživatel (v tomto případě se možná jednalo o vtip, ale občas těžko říct). „Možná jsem příliš woke. Ale vybrat si modrookou, blond, bílou ženu a zaměřit svou kampaň na to, že má dokonalé geny, mi přijde divné,“ napsal další.

Podle Sayantani DasGuptové, která vyučuje na Kolumbijské univerzitě, je reklama „prodchnutá eugenistickými poselstvími“ a „přispívá k posilování protipřistěhovalecké, proti barevným lidem zaměřené a proeugenické politické situace,“ dodala ve videu na TikToku.

„To se stane, když v místnosti nejsou žádní lidé barevné barvy pleti. Zvláště v době, jako je tato,“ napsal uživatel Instagramu. „Tato reklamní kampaň se tak zamotala do této ‚chytré‘ hry se slovy, že lidé v místnosti přehlédli to, co bylo pro každého, kdo není běloch, tak zjevné,“ pokračoval.

Toho se chytla média, jež začala psát o kontroverzi na sociálních sítích, nařčení z eugeniky a sexualizace. Kauza byla na světě.

Rachel Tashjianová, módní redaktorka deníku The Washington Times, reklamní kampaň označila za „regresivní“ a „svázanou hodnotami jiné doby“. „Je zvláštní vidět vydávat se značku, jakou je American Eagle, tímto směrem. Měla by náctiletým být předkládána vize sexuality a módy, která působí tak zpátečnicky?“ napsala.

Liberální zpravodajský server Salon uvedl, že kampaň se jeví jako „marketingový tah bez citu pro situaci“.

Komentář na webu MSNBC zase tvrdí, že „reklama se Sydney Sweeneyovou ukazuje neomezený kulturní posun směrem k bělošství“.

Samozřejmě jde jen o pár bláznů na internetu a téměř nikdo si ve skutečnosti nemyslí, že reklama je rasistická. Ale i tak by před pár lety nejspíše po takové bouři na sociálních sítích a v médiích firma vydala ponížené prohlášení, sypala by si popel na hlavu, přispěla by na Black Lives Matter a kampaň stáhla. Nyní American Eagle na veřejnosti mlčí. V soukromí nejspíše otevírají šampaňské. Po zahájení kampaně hodnota akcií firmy vystřelila vzhůru o 15 %. „Kontroverze“ hlavně organicky dále šíří povědomí o značce.

Reklama je vlastně návratem k normálu. Marketingové firmy vždy používaly hlavně vtip a krásné lidi k propagaci. Představa, že v reklamě by neměli primárně vystupovat modelové a modelky, se uhnízdila před pár lety.

Na sítích se šířilo porovnání kampaně American Eagle z roku 2019, na které je obézní černoška s fialovými vlasy, spolu se závěrem, že „woke“ hnutí je mrtvé.

Něco na tom bude. Politika velkých firem je vydělávat peníze. Pokud zaujímají nějaké postoje, ve chvíli, kdy začnou ovlivňovat prodej, vzdají se jich rychlostí světla. Případy Bud Light, Jaguaru nebo třeba firmy Gillette, která ve své reklamě na žiletky kritizovala toxickou maskulinitu, ukazují, že tudy opravdu cesta nevede. Ke změně nálad přispělo i vítězství Donalda Trumpa, které bylo částečně zapříčiněné i vzpourou Američanů proti progresivismu.

Kampaň American Eagle je tak definitivním důkazem zvratu v kulturních válkách.

×

Podobné články