Britové se odhlašují od BBC. Chybějící peníze by mohli dodat diváci, kteří sledují jen Netflix

VEŘEJNOPRÁVNÍ STANICE

Britové se odhlašují od BBC. Chybějící peníze by mohli dodat diváci, kteří sledují jen Netflix
Stanice BBC, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Britská veřejnoprávní stanice BBC poslední dobou řeší, kde vzít více peněz. Podle její výroční zprávy totiž přestalo televizní poplatek v uplynulém roce platit dalších 300 tisíc domácností, čímž příjmy klesly o zhruba 50 milionů liber. Každá domácnost by měla platit BBC ročně v přepočtu takřka 5000 korun. Celkově je nyní v platnosti 22,8 milionu licencí, což je o více než milion méně než před několika lety. Přestože poplatek ročně přináší 3,8 miliardy liber a tvoří přibližně dvě třetiny rozpočtu BBC, trend odlivu plátců vyvolává u vedení i politiků obavy, píše Guardian.

Souběžně začaly rozhovory mezi vládou a vedením BBC o podobě financování po roce 2027, kdy vyprší současná takzvaná královská charta. Zvažuje se více variant: rozšíření povinnosti platit i na domácnosti, které sledují jen streamovací služby jako Netflix nebo Disney+, zavedení reklam, přechod na předplatné nebo zavedení progresivního modelu podle příjmů. Podle listu Daily Mirror se dokonce uvažuje i o poplatcích za poslech BBC rádia.

„Tempo změn v mediálním světě je tak obrovské, že jde o moment skutečného ohrožení pro celý sektor,“ upozornil předseda BBC Samir Shah. Dodal, že „je životně důležité, abychom nyní velmi pečlivě přemýšleli o tom, jaké mediální prostředí vlastně chceme pro Velkou Británii“.

BBC přitom zdůrazňuje, že současný model je stále funkční. „Současná metoda výběru poplatků zůstává férová, efektivní a dobrou hodnotou za peníze,“ uvádí výroční zpráva. Generální ředitel Tim Davie ale připustil, že stanici čekají rozsáhlé změny. „Plány budou vyžadovat, aby BBC pokračovala v reformách a zrychlila organizační transformaci, která probíhá v posledních letech,“ prohlásil.

Stanice se snaží udržet krok s technologickým vývojem. Nasadila umělou inteligenci k překládání obsahu, k titulkování pořadů nebo k vytváření živých textových stránek u sportovních utkání. Významný podíl na příjmech má také její komerční divize – loni přinesla rekordních 2,16 miliardy liber zejména díky rozvoji služby BritBox pro zahraniční diváky a licencování dětské značky Bluey.

Přesto se ukazuje, že mladší generace stále více odchází k jiným platformám. Mezi diváky do 16 let je BBC sice druhým nejsledovanějším médiem po YouTube a na úrovni Netflixu, ale dlouhodobě hrozí, že tradiční model financování nebude udržitelný.

„Chceme, aby BBC zůstala univerzální službou, která nejen přežije, ale dokáže prosperovat i pro další generace,“ shrnul Shah.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články