Pilot přeletěl z Austrálie do Česka s historickým letounem Aero 145. Podezřívali ho z pašeráctví
Z AUSTRÁLIE DO ČESKA S VETERÁNEM
Z Austrálie až do Česka. Trasu dlouhou asi 20 000 km v pondělí úspěšně zdolal český pilot Richard Santus s letounem tuzemské poválečné výroby Aero 145. Zájemci si letadlo nyní mohou prohlédnout v Santusově muzeu letectví v Podhořanech u Ronova.
Cesta kvůli různým komplikacím oproti původním plánům trvala téměř 2 měsíce. Začala 3. prosince a skončila 29. ledna. Santus přitom dle toho, co sdělil ČT24, chtěl být doma už do Vánoc. „Přes měsíc letadlo stálo v Dubaji, kde čekalo na povolení pro přelet Saúdské Arábie. Podobných problémů jsem měl víc. Historický stroj je systémová anomálie, neumějí si s ním poradit. Létáme nízko, pomalu, palivo není letecký petrolej, ale benzin. Člověk tam sedí sám a to nejsou vůbec schopni pochopit, protože vždycky vidí posádku minimálně dva letce a zástup letušek,“ řekl ČTK Santus.
Mezi dalšími problémy, které mu komplikovaly cestu, bylo například to, že ho v některých asijských zemích podezřívali z pašeráctví a převozu drog.
V Kunovicích přistál po 20 000 kilometrů dlouhé cestě z Austrálie letoun Aero 145 vyrobený v roce 1960. Tato krasavice se vrátila do Česka po 60 letech díky odvážnému pilotovi Richardu Santusovi. Nový domov najde v muzeu letadel v Podhořanech. #Aero145 #leteckáhistorie 🛩️📷 pic.twitter.com/BcixEEY6MY
— OMNIPOL (@Omnipol1934) January 30, 2024
Během svého let Santus symbolicky přistál i v Kunovicích. Právě tam se totiž v 50. letech začaly Aera 145 vyrábět jako vylepšená verze Aera-Ae 45, které stejně jako 145 sloužilo převážně jako aerotaxi. Dle informací z webu R.A.F Station Czechoslovakia, projektu, který mimo jiné provozuje podhořanské muzeum a jehož je Santus zakladatatelem, přímo Santusovo Aero bylo vyrobeno v roce 1960 a do Austrálie se dostalo v roce 1961. Jeho návrat do krajiny původu tedy trval téměř 65 let.