Dostaňme byznys z šedé zóny IT

Dostaňme byznys z šedé zóny IT
Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR Foto: Petr Ježek
1
Partner News
  • Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR
Sdílet:

Doba, kdy firmy váhaly nad využitím AI, je dávno pryč. Dnes už top manažeři přemýšlí, jaké nástroje jim nejvíce pomohou a co musí udělat pro to, aby je dokázali plně využít. Potýkají se při tom s řadou výzev – nedostatkem proškolených zaměstnanců, roztříštěností dat nebo šedou zónou IT, kdy jejich týmy už experimentují s AI, ale bez jasného rámce a strategie. Kde ale začít?

O fenoménu šedé zóny se začalo mluvit s příchodem služebních telefonů a notebooků, kdy zaměstnanci začali využívat řadu digitálních nástrojů bez schválení IT oddělením. Jednoduše si chtěli usnadnit práci. Na první pohled to nemusí vypadat jako vážné téma, nicméně firmy tím riskují kromě úniku citlivých dat i ztrátu know-how a demotivaci kolegů. V éře AI se tato rizika navíc násobí.

Nebát se, ale nastavit minimální standardy

Jako logická reakce se nabízí zakázat neschválené aplikace, aby měla firma nad využíváním svých dat maximální kontrolu. Přibývající regulace k tomu svádí. Jenže to vytváří ideální podhoubí pro rozšíření šedých zón. Klíčem k odemčení potenciálu AI je vzdělat zaměstnance v bezpečném a efektivním využívání těchto nástrojů a zavést minimální standardy pro celou firmu. Ty by měly zahrnovat oficiálně podporované platformy a základní pravidla, která nepovedou k přílišným restrikcím.

Ve vedení českých firem vnímám dva přístupy. Někteří volí cestu centralizovaného týmu, který identifikuje příležitosti a aktivně přináší inovace napříč celou organizací. Další dávají AI nástroje přímo do rukou týmů a věří, že nejlepší nápady přijdou přímo od lidí, kteří svou práci znají nejlépe. Zatímco první přístup nabízí efektivnější koordinaci, při druhém často dochází k odhalení nových synergií. Obě strategie mají svůj smysl a řada podniků využívá kombinaci obou.

Společným jmenovatelem úspěchu je aktivní zapojení top managementu. To pozoruji zejména u firem, které jsou nejen s AI, ale celkovou modernizací podnikových systémů dál než ostatní. Právě ředitelé a vedoucí oddělení musí být těmi, kteří jdou příkladem jako první a ukazují ostatním, jak mají nové nástroje využít.

České firmy čeká klíčový rok

Zatímco téma umělé inteligence bude plnit novinové titulky, české podniky letos ovlivní tři zásadní trendy. Prvním je optimalizace dodavatelsko-odběratelských řetězců, které jsou už od koronavirové pandemie pod neustálým tlakem politických i bezpečnostních výzev. Poslední měsíce pouze zdůraznily důležitost technologické připravenosti firem, kdy potřebují ze dne na den vytvořit nové plány budoucího vývoje a pracovat s daty v reálném čase.

K tomu by měli mít vedoucí pracovníci přehled o tom co se děje v celé firmě. Proto SAP letos v únoru představil platformu Business Data Cloud. Ta sjednocuje data napříč firmou a zachovává jejich byznysový kontext, což je nutným základem pro efektivní využití AI právě pro analýzu nebo plánování.

Druhou prioritou je mít dostatek správných lidí, kteří budou mít potřebné dovednosti a znalosti k využití nejnovějších technologií. Průzkum SAP mezi českými firmami z loňského roku ukázal, že právě v této oblasti máme ještě co dohánět. Pouze každý šestý zaměstnavatel klade důraz na průběžné odborné vzdělávání svých pracovníků. Zároveň se ale 38 procent vedoucích pracovníků obává nedostatku odborníků na AI ve svých řadách.

Posledním trendem je expanze a inovace v oblasti portfolia produktů a služeb. Firmy letos intenzivněji přemýšlejí o nových spolupracích napříč obory i sektory, kdy už se nesnaží firma spolupracovat s kaž-
dým odděleně, ale propojit aktivity se vzdělávacími organizacemi a dalšími podniky, případně i státem. Tím se všem otevírají dveře k dalším možnostem růstu, třeba ve vývoji a využívání AI.

Kde s AI začít

Pokud začínáte s AI, stanovte si jasně priority. Pokud cílíte na produktivitu, je ideální začít analýzou jednotlivých procesů, identifikovat „pain points“ a konkrétně je řešit. Pokud je vaší prioritou inovace nebo širší byznysová transformace, pak je nejvýhodnější začít hledáním synergií napříč celou firmou. AI totiž umožňuje vidět příležitosti tam, kde dříve nebyly vidět.

Svět umělé inteligence se mění doslova každý den. Přemýšlet dnes o strategii na pět až deset let znamená budovat především flexibilní a agilní systém. V SAP se řídíme strategií otevřeného ekosystému. Spolupracujeme s předními světovými hráči v oblasti AI, což nám umožňuje rychle reagovat a přinášet českým firmám vždy aktuální řešení. Dlouhodobá strategie by tedy neměla být rigidní, ale naopak postavená na flexibilitě, agilní validaci priorit a schopnosti rychle využít nová řešení.

Neobjevujme Ameriku, inspirujme se

Nemusíme objevovat Ameriku. Stačí se inspirovat od těch nejlepších. V Česku i zahraničí už dnes existují desítky příkladů úspěšného nasazení AI v HR procesech, péči o zákazníky nebo financích. AI umožňuje v reálném čase analyzovat data, předpovídat rizika a reagovat na ně s přesností, jaká byla ještě před pár lety nemyslitelná.

Umělá inteligence již dávno není o pouhém chatování s virtuálními asistenty. Jde o nástroj, který může výrazně zvýšit produktivitu a konkurenceschopnost každé firmy. Jsem přesvědčená, že české firmy mají všechny předpoklady, aby expertizu i ověřené postupy z celého světa využily ke svému prospěchu. Ale vyžaduje to odvahu, jasnou vizi a připravenost změnit se.

A letos je pro tuto odvahu ten pravý čas.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz