I průkopník elektroaut Toyota brzdí s revolucí. Automobilka snížila plán výroby elektroaut o třetinu
VÝROBA ELEKTROAUT
Japonská automobilka Toyota uvedla, že upravuje své plány ohledně výroby elektroaut. Zatímco dříve chtěla v roce 2026 vyrobit 1,5 milionu elektroaut, nyní předpokládá, že v roce 2026 vyrobí pouze 1 milion těchto vozů. Přidává se tak k dalším automobilkám, jako Vokswagen či GM, které v době nižších dotací a tvrdé konkurence ze strany čínských automobilek snižují své plány s elektroauty a prodlužují životnost těch se spalovacími motory. Informuje agentura Nikkei či Reuters.
Toyota patří přitom k průkopníkům elektromobility. V roce 1997 začala jako první sériově vyrábět a prodávat hybridní vozidlo a to Toyotu Prius. V současnosti se však automobilce na poli vozidel nevyužívající fosilní paliva tak silně nevede. V roce 2023 vyrobila přibližně 104 000 elektromobilů a v prvním pololetí letošního roku přibližně 80 000 elektromobilů.
Rozhodla se tak upravit výhled do dalších let. V roce 2025 chce vyrobit 400 000 elektromobilů a v roce 2026 rovný milion, oproti původně plánovanému 1,5 milionu. Cíl 1,5 milionu elektrovozidel v roce 2026 přitom firma oznámila teprve loni. Snahou bylo připravit celý výrobní řetězec a dodavatele na rychlý růst.
Tak rychle jak šly předpovědi prodejů elektroaut nahoru, teď klesají. Automobilka není jediná, která hlásí pomalejší expanzi v oblasti elektrouat. Tento sektor se koneckonců na produkci Toyoty podílí asi 1 %. Podobně jako Toyota v minulých měsících oznámila například automobilka GM, že novou továrnu na elektroauta postaví až o dva roky později. Podobně Ford nedávno oznámil, že končí s vývojem elektrických SUV a švédské Volvo se nedávno vzdalo cíle do roku 2030 vyrábět pouze elektrovozidla. Do trendu zpomalujícího růstu elektroaut se nečekaně zapojila i automobilka Tesla, když oznámila, že její globální prodeje spadly meziročně o 7 %.
Na propadu elektromobility může mít vliv řada faktorů. Světové trhy dobývají levné čínské elektromobily, které některé země podezřívají s dumpingových cen. USA i EU proti čínským elektroautům zavedly v minulých letech cla. V Evropě zase v posledních letech klesly dotace na elektromobily. V Německu v důsledku nutných rozpočtových škrtů po zásahu ústavního soudu, ve Skandinávii po nástupu nových vlád.