Další rána pro autoprůmysl v Německu. BMW se potýká s propadem o 84 procent
PROBLÉMY NĚMECKÝCH AUTOMOBILEK
Za poslední dobu jde už o několikátou ránu pro německý automobilový průmysl. Po Volkswagenu a Audi se dostává do problémů také BMW. Zisky skupiny se ve třetím čtvrtletí letošního roku propadly meziročně téměř o 84 procent. Důvodem byly problémy s brzdami u 1,5 milionu vozů a rovněž slabší poptávka v Číně.
Mnichovská automobilka vykázala mezi červencem a zářím zisk 476 milionů eur (12,1 miliardy korun), což bylo téměř o 84 procent méně než před rokem, upozorňuje německý deník Bild. Kromě rozsáhlé svolávací akce byla hlavním důvodem také „neochota nakupovat v Číně“.
Zástupci automobilky po oznámení hospodářských výsledků ve středu hovořili o „mimořádné zátěži ve třetím čtvrtletí“. Kromě toho prodeje klesly o 16 procent. Výsledky ovlivnila negativně také poslední velká „svolávačka“. Ta se týkala 1,5 milionu automobilů po celém světě kvůli problémům s integrovaným brzdným systémem (IBS).
Obavy z dovozních cel na zboží z EU, jak už je dříve avizoval nově zvolený prezident Donald Trump, způsobily dnes pokles ceny akcií automobilek BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz a Porsche.
Generální ředitel BMW Oliver Zipse se nicméně na tiskové konferenci k hospodářským výsledkům snažil obavy rozptýlit a poukázal na to, že BMW má v USA silnou lokální stopu, včetně své největší továrny na světě, což jí může přinést i výhody. Americký trh měl loni na vývozu 3,1 milionu osobních vozů BMW podíl 12,9 procenta.
Analytici investiční banky Goldman Sachs spočítali, že pokud by Spojené státy zvýšily cla o 7,5 až 17,5 procenta, zasáhlo by to nejvíce provozní zisk automobilky Volvo Cars. Následovaly by automobilky Mercedes, Porsche, BMW a Volkswagen.
Závod BMW v americkém městě Spartanburg vyrábí více než 1500 vozů denně. Je tak největším závodem firmy na světě. Loni závod vyrobil 410 743 vozů, z toho více než polovina se vyvezla do zahraničí, včetně Německa, Británie nebo Číny. To BMW dává dostatek prostoru pro větší lokální prodej v případě zavedení cel.
Ani dalším německým automobilkám se letos nedaří. Nedávno oznámil čtvrtletní výsledky také německý koncern Volkswagen. Ty ukazují na meziroční pokles provozního zisku o 42 procent (na 2,86 miliardy eur). Jde o nejhorší čísla za poslední tři roky.
Stávka v Osnanbrücku
V reakci na to automobilka ohlásila, že připravuje seznam úsporných opatřeních, mezi nimi snižování mezd dělníků o 10 procent, hromadné propouštění desítek tisíc lidí nebo uzavírání některých továren v Německu. Bylo by to přitom vůbec poprvé, co by VW ukončil provoz některého z německých závodů.
Zvlášť ohrožen má být prý závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Zaměstnanci továrny se dnes připojili k výstražné stávce odborového svazu IG Metall za vyšší mzdy v regionálních podnicích. Zatímco v ostatních západoněmeckých továrnách Volkswagenu je možné stávkovat až od prosince, kolektivní smlouva v Osnabrücku se řídí jinými pravidly a podobné protestní akce umožňuje už teď, uvedla agentura Reuters.
Zaměstnanci se ve středu dopoledne vydali průvodem z továrny do místního sídla odborů IG Metall. Tam se měli připojit k zaměstnancům dalších místních podniků, kteří protestují kvůli mzdám, uvedly odbory.
Svaz IG Metall v tomto sporu požaduje zvýšení mezd o sedm procent proti nabídce zaměstnavatelských svazů, která počítá se zvýšením o 3,6 procenta za dobu 27 měsíců. Podniky tvrdí, že požadavky jsou nereálné.