Prodlouží se záruky, servis má být dostupnější. Přichází právo na opravu vadných výrobků
PRÁVO NA OPRAVU
Dát za opravu pračky, či mobilu podobné částky jako za nové spotřebiče? Podle nové směrnice EU, kterou ve čtvrtek odsouhlasila Evropská rada by podobné situace měly být minulostí. Nově budou muset výrobci nabízet za přiměřenou cenu opravy i zboží po záruce, a to někdy i deset let od uvedení výrobku na trh. Výrobci také budou muset prodávat své náhradní díly jiným obchodům.
"Dnes přijatá směrnice zakotvuje nové právo spotřebitelů: právo na jednodušší, levnější a rychlejší opravu vadných výrobků. Zároveň motivuje výrobce k tomu, aby vyráběli výrobky s delší životností, které lze opravit, znovu použít a recyklovat. A v neposlední řadě činí z opravářství atraktivnější hospodářskou činnost, která může vytvářet kvalitní pracovní místa v Evropě," uvádí k směrnici belgická zmocněnkyně pro spotřebitelské záležitosti belgické vlády Alexia Bertrandová, jejíž země Evropské radě předsedá.
Směrnice především rozšiřuje povinnosti výrobců. Ty chce směrnice motivovat k výrobě spotřebičů s delší životností. Pokud například zařízení bude vyžadovat opravu ještě v záruce dojde k její automatickému prodloužení o 12 měsíců. Výrobce bude povinen takové zařízení opravit, pokud bude oprava levnější či cenově stejná jako nový výrobek. Odmítnout opravu zařízení bude moci pouze v případě, že náklady na opravu byly vyšší než nové zařízení, nebo pokud bude zařízení významně poničeno a výrobce by měl výrazné náklady s opravou.
Výrobci také muset nabízet opravy zařízení i po uplynutí záruky, pokud to bude technicky možné. Náhradní díly budou muset výrobci nabízet i třetím stranám. Evropští politici si od toho slibují větší rozvoj opravárenského průmyslu. „Týká se to velkých domácích spotřebičů, jako jsou pračky, sušičky, myčky nebo lednice, ale také například mobilů a tabletů nebo baterií do elektrokol. Opravy budou dostupnější. Díky povinnosti pro výrobce poskytovat náhradní díly a díky podpoře nezávislých opravářství,“ vysvětlil europoslanec Marcel Kolaja.
Směrnice také zavádí povinnost v každé zemi EU zřídit web, kde budou lehce dohledatelné opravárny v okolí. Na tomto serveru mají opravárny cenu nebo maximální cenu, závazné datum, do kdy jsou schopny dané zařízení opravit, či informaci, zda umožňují zapůjčení náhradního zařízení po dobu opravy.
Směrnice doplňuje další nově schválená unijní pravidla mimo jiné o ekodesignu, podle nichž by měly být výrobky navrhovány tak, aby déle vydržely, a která zakazují likvidaci neprodaných oděvů a obuvi. V budoucnosti by se také na spotřebičích měla objevit informace o jejich opravitelnosti.
S deníkem Echo24 o směrnici mluvil ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička. Ten upozornil, že povinnosti se budou týkat pochopitelně až nových spotřebičů, na implementaci směrnice totiž mají nyní politici dva roky. Zároveň uvedl, že Sdružení oceňuje rozšířené možnosti jak spotřebiče opravit. Jak totiž vyšlo z průzkumu veřejného mínění, který si nechalo sdružení vypracovat, 95 % spotřebitelů používá výrobky, dokud fungují a téměř polovina (48 %) se rozhodla nenechat je opravit kvůli vysoké ceně.