Popularita vinylů stále roste. Novější CD zůstaly v prodejích pozadu

VINYL VS. CD

Popularita vinylů stále roste. Novější CD zůstaly v prodejích pozadu
Vinylové desky v USA poprvé od roku 1987 překonaly v počtu prodaných kusů své nástupce a původní přemožitele, kompaktní disky (CD). Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Vinylové desky v USA poprvé od roku 1987 překonaly v počtu prodaných kusů své nástupce a původní přemožitele, kompaktní disky (CD). Zatímco vinylových desek se v roce 2022 se prodalo přes 41 milionů v celkové hodnotě 1,2 miliardy dolarů (26,6 miliard Kč), CD zůstaly se 33 miliony prodaných kusů za 483 milionů dolarů (10,7 miliard korun) v závěsu. Informoval o tom web BBC.

Počet zakoupených vinylových desek tak rostl již 16. rokem v řadě. Vinyly se na celkových tržbách z prodeje hudby na fyzických nosičích se podílely 71 %. Tržby z prodeje hudebních nahrávek obecně pak v USA rostly sedmý rok po sobě a dosáhly rekordní výše 15,9 miliardy dolarů (353 miliard korun).

Celkově příjmy z hudebních nahrávek v roce 2022 vzrostly o 6 %, jak vyplývá ze zprávy zveřejněné Asociací amerického nahrávacího průmyslu (RIAA), a to zejména díky streamování. Tržby z prodeje hudby na fyzických nosičích se v loňském roce zvýšily o 4 %. Značnou zásluhu na tom mají právě vinylové desky, které zaznamenaly 17% nárůst. Příjmy z prodeje CD klesly o 18 %.

Fyzické nosiče s hudbou si podle zprávy i nadále vedly lépe než digitální stahování, které zaznamenalo další pokles příjmů, a to o 20 % na 495 milionů dolarů. Je to výrazný kontrast oproti období vrcholu popularity digitálního stahování, které v roce 2012 tvořilo 43 % příjmů z hudebních nahrávek. Od té doby podíl stahování prudce klesal.

Příjmy ze streamingu, který zahrnuje "placené předplatné, služby podporované reklamou, digitální rádio, platformy sociálních médií, digitální fitness aplikace a další", vzrostly o 7 % na rekordních 13,3 miliardy USD (295 miliard korun) a na celkových příjmech se podílely 84 %.

Loňské prodeje vinylových desek ukazují, že vinyl „upevňuje svou roli stálice moderního hudebního trhu“, jak uvedl předseda a generální ředitel RIAA Mitch Glazier v příspěvku na serveru Medium.

„Milovníci hudby se zjevně nemohou nabažit vysoce kvalitního zvuku a hmatatelného spojení s umělci, které vinyl přináší,“ uvedl Glazier, Vydavatelství této poptávce vyšla vstříc novými exkluzivními tituly, speciálních reedicemi a krásně zpracovanými obaly.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články