Kdo jak volí: ANO boduje u starších žen, Motoristé u mladých mužů

PRŮZKUM STEM

Kdo jak volí: ANO boduje u starších žen, Motoristé u mladých mužů
České volební preference, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Jak volí Češi? Rozdíly ve volebních preferencích mezi muži a ženami, mladými a staršími voliči nebo lidmi různého vzdělání potvrzuje souhrnný volební model agentury STEM zpracovaný pro CNN Prima News. Analýza za první čtvrtletí roku 2025 ukazuje, jak odlišně jednotlivé části společnosti přistupují k výběru politických stran.

Z hlediska pohlaví vystupuje podpora ze strany mladých mužů. Zatímco hnutí ANO se těší největší přízni u žen, zejména těch starších, Motoristé oslovují především mladé muže. Ve věkové skupině 18–29 let by je volilo 15 procent mužů, ale jen 3 procenta žen. Naproti tomu ANO podporuje 46 procent žen nad 60 let, oproti 36 procentům mužů.

Koalice Spolu: výjimečně stabilní napříč věkem i pohlavím

Nejspecifičtější pozici na politické scéně má koalice Spolu. Její podpora podle STEM se téměř neliší mezi pohlavími ani napříč generacemi – drží si vyrovnané preference bez větších výkyvů.

Věk obecně hraje důležitou roli: ve zkratce mladí fandí Pirátům a STAN, senioři ANO a Stačilo! Výzkum potvrzuje známý trend: starší voliči více podporují ANO a Stačilo!, zatímco mladí častěji volí Piráty, STAN a Motoristy. SPD má své nejsilnější jádro u lidí středního věku, tedy 45–59 let.

Vzdělání výrazně ovlivňuje preference

Očekávané rozdíly se objevují i podle dosaženého vzdělání. S rostoucí úrovní vzdělání klesá podpora ANO, SPD a Stačilo!, naopak stoupá preference Spolu, STAN a Pirátů. I přesto zůstává ANO díky své masovosti druhou nejsilnější stranou i mezi vysokoškoláky. Motoristé mají největší oporu u lidí s maturitou.

Podobný vzorec se objevuje i v případě ekonomických podmínek voličů. ANO dominuje mezi lidmi s průměrným nebo nižším materiálním zajištěním, ale neztrácí se ani u bohatších. Naproti tomu Spolu a STAN poměrně jasně a výrazně posilují s rostoucí životní úrovní. U Pirátů a Motoristů nebyla zjištěna jasná vazba mezi volbou a materiálním zázemím.

Data se sbírala celé první čtvrtletí. „Souhrnný model od výzkumníků STEM pro CNN Prima News používá data z prvních dvanácti vln šetření volebních preferencí, tedy z období od 3. ledna do 25. března, a obsahuje více než sedm tisíc odpovědí. Nejde však o průměr zmíněných dvanácti modelů,“ upozorňuje stanice.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články