Cupra Leon VZ: Rodinná zábava

Cupra Leon VZ: Rodinná zábava
Cupra Leon VZ Foto: Echo24
4
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

I dnes se dají na trhu najít auta, která dokážou zkombinovat víceméně protichůdné požadavky na rodinnou praktičnost se sportovním svezením, přičemž berou v rámci možností i ohled na rodinné finance. V záplavě SUV a různých crossoverů však nehledejte. Nejlepší svezení vám při zachování dostatečného prostoru pro zavazadla nabídne klasická karoserie kombi. V tomto případě vás pod víkem kufru s asymetricky umístěným tlačítkem otvírání čeká 620 litrů. Cupra Leon Sportstourer VZ je živoucím důkazem, že i kombík může vypadat sexy a poskytnout ryzí radost z jízdy. Tím spíše, že má po faceliftu, který se projevil hlavně na přední části vozu s logem na kapotě, v interiéru pak nejvíce potěší nový infotainment, který má větší displej a je rychlý, přehledný a dobře funkční. Kvůli němu si ale tuhle specifikaci kupovat nebudete.

Důvod, proč sáhnout hlouběji (nikoli však vyloženě hluboko) do kapsy, totiž představuje především charakterní motor o výkonu 333 koní, na který lze pět chválu ze všech podstatných úhlů pohledu. Nejenže je to výkon pro kompaktní kombi naprosto dostatečný, ale přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec zvládne při normální jízdě spotřebovat jen kolem 8 l / 100 km a ani dynamické svezení neudělá v nádrži vír – pokud mu budete na silnici nakládat a těšit se z jeho charakteru, budete mít spotřebu kolem 15 l / 100 km. Samozřejmě, podle jízdního stylu, profilu trati – nebo když na německé dálnici přitlačíte pedál plynu k podlaze, může být apetit ještě vyšší, ale podstatné je, že vás tohle auto „nesežere“ a přitom dosyta pobaví. Pochvalu zaslouží i nádrž o rozumném objemu 55 litrů, která zajišťuje uspokojivý dojezd na natankování.

Výkon i charakter motoru je samozřejmě důležitý, ale sám o sobě je spíše jen nutnou, nikoli jedinou podmínkou. To v Cupře samozřejmě vědí, takže motoru zdatně sekundují i další kruciální součásti vozu – podvozek, řízení, řazení a brzdy. Ani jedna nebyla konstruktéry zanedbána a je odpovídajícím způsobem naladěna tak, že ve výsledku se řidič těší z precizně vyváženého vozu, který prostě dobře funguje a díky pohonu všech kol má i jistou trakci, což se při takovém výkonu hodí i na suché vozovce. Verze VZ kromě toho disponuje vychytaným systémem rozdělování točivého momentu na zadní nápravě Torque Splitter. A to je také věc, která přispívá k jistotě při protahování zatáček.

Při klidné jízdě je Leon příjemným společníkem pro každodenní ježdění, nechová se záludně, nevyžaduje žádnou extra pozornost a svůj potenciál dává najevo jen svým vzhledem a případně zvukem. Má sice problém pobrat větší nerovnosti a podvozek se při jejich přejezdu občas ozve, ale nejde o nic úplně zásadního. Když ale chcete prásknout do koní, stačí na volantu stisknout tlačítko a auto přepnout buď do sportovního režimu, nebo režimu nazvaného přímo Cupra, popř. módu Drift. Podvozek ztvrdne, reakce na plyn se přiostří, řízení je tužší (byť by mohlo být ještě o fous komunikativnější)… a vůz ochotně upaluje, kam ho pošlete. Na stovku se dostane za 4,8 sekundy, a byť je dynamika důležitá, k jeho hlavním výhodám řadím agilitu v zatáčkách. Má totiž nízké těžiště, relativně kompaktní rozměry a ani hmotnost lehce přes 1,6 tuny není v dnešním kontextu kdovíjak přehnaná. Řidič má díky tomu za volantem pocit jistoty a je jen na něm a jeho schopnostech, jak moc se přiblíží k limitu, který auto nabízí. Při zpomalování se může spolehnout na dostatečně dimenzované brzdy – mimochodem, pro verzi VZ Extreme je k dispozici výkonnější brzdná soustava japonské značky Akebono – a během dovádění si nechat do uší znít buď koncert ze čtveřice výfuků, nebo naopak slušně reprodukovanou hudbu z kvalitního audiosystému Sennheiser.

A jaká je tedy cena za takovou porci zábavy? Na základní cenu verze VZ, která jen lehce převyšuje částku 1,2 milionu korun, je nutné se dívat tou správnou optikou, a byť si pod pojmem dostupné rodinné kombi možná většina lidí představuje něco jiného, fajnšmekři vědí, že tahle cenovka není přemrštěná.

Plusy: agilita a dynamika, praktičnost, rozumná cena

Minusy: omezenější komfort, odtažitější řízení, otevírání kufru

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články