„Z Prahy do Berlína za dvě hodiny.“ Fiala a Merz podpořili Krušnohorský tunel
KRUŠNOHORSKÝ TUNEL
Cesta vlakem z Prahy do Berlína se má v budoucnu zrychlit. Premiér Petr Fiala (ODS) se spolu s německým kancléřem Friedrichem Merzem shodli na podpoře výstavby Krušnohorského tunelu. Ten by měl zkrátit cestu vlakem z Prahy do Berlína ze čtyř na dvě hodiny. Jedná se o významný projekt v rámci železničního spojení Via Vindobona, které má propojit Vídeň, Prahu a Berlín do čtyř hodin. Německá vláda se chystá schválit návrh mezinárodní smlouvy mezi Českem a Německem o výstavbě Krušnohorského tunelu na plánované vysokorychlostní železnici z Prahy do Drážďan.
Premiér Fiala to oznámil na společné tiskové konferenci po setkání s kancléřem Merzem. Česká vláda návrh smlouvy schválila už na počátku července a nyní se na schválení připravuje Berlín. Smlouva vymezuje plánování, výstavbu i provozování více než 30 kilometrů dlouhého tunelu, který by měl být klíčovou částí rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Česko na tunel vynaloží kolem 45 miliard korun, na české straně bude měřit téměř 12 kilometrů.
Krušnohorský tunel bude nejdelší podobnou stavbou ve střední Evropě. Vedle osobních vlaků bude sloužit také nákladní dopravě, čímž vznikne nové kapacitní spojení s Německem a západní Evropou. Jde o nejsložitější stavbu v síti českých vysokorychlostních železnic. Se zprovozněním tunelu se počítá v roce 2039, po celé trati vlaky pojedou podle dřívějších informací Správy železnic v roce 2045.
Po schválení německou vládou podepíší smlouvu ministři dopravy obou zemí, poté je nutná ještě ratifikace v parlamentech. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka už dříve pro Echo24 řekl, že se pracuje na průzkumech a česko-německých smlouvách. "Krušnohorský tunel je vnímaný jako jeden z klíčových projektů také ze strany Evropské unie a lze předpokládat jeho významné spolufinancování z evropských zdrojů," sdělil František Jemelka redakci.
Přípravy železničního projektu začaly už v roce 2021 pod vedením tehdejšího ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO). „Přál bych si, aby Praha měla i nadále přibližně každé dvě hodiny spojení do sousedních hlavních měst a dalších významných uzlů. Po vybudování vysokorychlostních tratí plánujeme rozšíření nabídky spojů na dvojnásobek,“ uvedl tehdy Havlíček s tím, že se jedná o "dílo století" pro středoevropskou železnici.
Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) zveřejnily video, na kterém pomocí vizualizace podrobně popisují podobu chystané rychlotratě propojující Drážďany s Prahou. Krušné hory provrtá 30 kilometrů dlouhý tunel, který se stane nejdelším v Německu i Česku. Jezdit se v něm bude kvůli smíšenému provozu s nákladními vlaky maximálně rychlostí 200 km/h.
Pilotní úseky tratí pro rychlost až 320 km/h v délce nejméně 120 kilometrů by měly být v provozu ještě před rokem 2030. Zbylých 250 kilometrů nové infrastruktury se bude dokončovat v následujících letech.
SOUVISEJÍCÍ: Miliardové investice do železnice zatím cestující nepřilákaly. Jezdí jich méně než před covidem
Ve videu dráhy vysvětlují, jak se zmodernizuje stávající část ze saské metropole do Heidenau, kde vlaky vjedou do Krušnohorského tunelu. V tomto úseku dráhy položí 46 nových kolejí a 92 výhybek. Animace rovněž ukazuje vyústění tunelu u Chabařovic na české straně Krušných hor nedaleko Ústí nad Labem.