Radary na chodce či pokuty za běh? Zmatek kolem nového zákona vyvolal sérii vtipů
ZMATEK NA SLOVENSKU
Slovenský parlament v úterý schválil novelu zákona o silničním provozu, která stanovuje maximální povolenou rychlost pohybu na chodnících na šest kilometrů za hodinu. A následovala vlna dotazů, zmatku i vtipů. V první chvíli totiž nebylo jasné, na koho se zmíněné omezení vlastně vztahuje. Respektive, zda se vztahuje i na chodce, jak si to původně vyložila i část médií a veřejnosti. Až poté, co téma zaplavilo sociální sítě, přispěchali dopravní experti a policisté s vysvětlením, že rychlostní strop se rozhodně netýká pěších, ale uživatelů elektrokoloběžek a cyklistů. Tím ale vášně kolem „chodníkového“ zákona neustaly. Podle ministerstva vnitra by bylo vhodnější zakázat vjezd elektrokoloběžkám či elektrokolům na chodníky než stanovovat rychlostní limity.
Autorem novely je poslanec vládní strany Směr–sociální demokracie Ľubomír Vážny. Ten po jejím schválení vysvětlil, že opatření reaguje na stále častější kolize mezi chodci a uživateli koloběžek či kol. Cílem je podle něj zvýšit bezpečnost na společných komunikacích pro chodce a cyklisty.
„Hodnota 6km/h je založena na horní hranici průměrné rychlosti chůze dospělého člověka. Při této rychlosti je energie nárazu při kontaktu s chodcem minimální a riziko vážného zranění je výrazně nižší,“ uvádí se v důvodové zprávě k novele poslance Vážného citované například deníkem Pravda. Rychlost na chodnících by měla být od 1. ledna příštího roku kontrolována přímo na chodnících policisty s radary.
Vlna vtipů a nepochopení
S přijetím a oznámením novely ovšem okamžitě nastal zmatek. A to ohledně toho, na které účastníky provozu na chodnících se novela vlastně vztahuje. Respektive jestli se vztahuje i na chodce, jak v úterý informovala část slovenských médií. A jak nabyla přesvědčení i velká část veřejnosti. Právě proto se „rychlostní limit pro chodce“ okamžitě stal terčem vtipů a ironických komentářů zvláště na sociálních sítích. Lidé se ptali, zda budou radary hlídat i lidi, kteří dobíhají autobus, a zda bude třeba přezouvat „zimní a letní podrážky“. Na populární slovenské satirické stránce Zomri.sk se pak například objevily novelu zesměšňující parodie na filmové scény – od Forresta Gumpa až po vězeňské drama Útěk z věznice Shawshank.
Začaly se také objevovat kritiky z řad politiků i veřejnosti, že pokud by se zákon vztahoval skutečně i na chodce, šlo by o absurdní zásah do každodenního pohybu lidí. „Jedná se o populistický a nesmyslný návrh, který není podložen žádnými údaji. Šest kilometrů za hodinu není dopravní opatření, ale parodie na mobilitu,“ uvedl například Martin Pekár z opoziční strany Progresivní Slovensko. Občanské sdružení Cyklokoalícia uvedlo, že podobná úprava „bezpečnosti chodců nepomůže“ a bude „vyhánět děti z chodníků na silnice“.
Chodců se to netýká, tvrdí policie a experti
Až později se začaly od expertů a policistů objevovat konkrétnější informace o tom, jak by se tedy tato novela o omezení rychlosti na chodníku měla vykládat. A že pěších se netýká.
„Novela se netýká povinností chodců, ale jen jiných účastníků provozu, kteří mohou jezdit po chodníku,“ uvedl například ve čtvrtek pro televizi TA3 dopravní analytik Jozef Drahovský. Stejné vysvětlení poskytla i slovenská policie. „Musím upozornit, že to není pravda (ohledně chodců). Má se to týkat osob používajících brusle, koloběžku, skateboard anebo lyže a jiné obdobné sportovní vybavení a také cyklistů do deseti let věku včetně doprovodu,“ uvedl pro deník Pravda její viceprezident Rastislav Polakovič.
Podle Polakoviče by policie měla na dodržování pravidel dohlížet od 1. ledna 2026, kdy novela vstoupí v platnost. Za překročení limitu hrozí pokuta až 50 eur. Policie nicméně dle něj zatím nemá jasno, jak budou kontroly přesně probíhat. „Pokud identifikujeme místa, kde jsou problémy a kde dochází k nehodám nebo incidentům, určitě je najdeme a máme dostatek lidí, abychom tyto problémové oblasti zajistili,“ řekl. Také podle něj prý ještě není jasné, zda krom radary policistů kráčejících po chodnících bude rychlost kontrolována i radary statickými. „Je třeba otevřeně říci, že pro bruslaře a jezdce na koloběžkách bude velmi obtížné dodržovat rychlostní limit. A je to problematická situace i pro policii, protože dosud se tomuto nevěnovala, ale budeme se s touto situací muset vypořádat,“ zdůraznil dále.
Ministerstvo chystá vlastní řešení
Nejasnostem však není ani tak zcela konec. Slovenské ministerstvo vnitra totiž nyní připravuje vlastní návrh úpravy, který by měl pro změnu jízdu elektrických koloběžek a podobných vozidel na chodnících zcela zakázat. „Takovéto opatření považujeme za účinnější a běžné i v zahraničí,“ uvedl mluvčí resortu Matej Neumann.
Podle něj by nová legislativa jasně vymezila tzv. „malá elektrická vozidla“, která by mohla jezdit pouze po cyklostezkách nebo po chodnících označených zvláštním značením.