Ford po 100 letech zřejmě utíká z upadajícího Německa
FORD V NĚMECKU
V německé centrále americké automobilky v Kolíně nad Rýnem bylo odstaveno téměř celé vedení. Ze současných deseti jednatelů by měli zůstat „maximálně“ jen čtyři, navíc generální ředitel už nebude nahrazen. Ve firmě panuje velký neklid, "automobilka krvácí" a spekuluje se, že po 100 letech by z Německa mohla společnost odejít, píše deník Bild. To by byla další rána upadajícímu německému průmyslu, když z "motoru Evropy" odcházejí zahraniční investoři a němečtí přesouvají své podniky do Asie a Ameriky.
Šéf německého Fordu Martin Sander z firmy odešel v polovině června, aby se stal obchodním ředitelem VW. Chtěl odejít, protože už ve Fordu neviděl budoucnost?, táže se Bild.
Ve firmě panuje velký neklid. Ford v krátké tiskové zprávě pouze uvedl, že "v rámci transformace evropského byznysu Ford zjednodušuje svou administrativní a řídící strukturu v Německu a omezuje vedení Ford-Werke GmbH. S účinností od 1. července 2024 budou představenstvo tvořit maximálně čtyři členové.“ Dosud jich bylo deset.
„Tato změna zjednodušuje naši administrativní a řídící strukturu v Německu, poskytuje nám větší rychlost jednání a umožňuje manažerskému týmu plně se soustředit na své provozní úkoly a vést Ford k úspěšné budoucnosti,“ vysvětlil drastický krok šéf dozorčí rady Kieran Cahill.
Mluvčí Fordu pro Bild potvrdil, že za šéfa Sandera, který „utekl“ do VW, nebude už náhrada.
Masivní snižování počtu pracovních míst v německém Fordu je známé už dříve. Budou zrušena pracovní místa, která přímo nesouvisejí s výrobou automobilů. Ford již v roce 2023 zahájil úsporný program, v jehož rámci bude v Evropě zrušeno 3800 pracovních míst, většina z nich právě v Německu.
Čtěte tak: Nedobytný Telegram. Měl střelec z FF UK na síti komplice? Policie doteď nemá jasno
Podle automobilových expertů to může být začátek konce německého Fordu. Přitom německá pobočka americké automobilky byla v Německu založená již v roce 1925. „Společnost v Evropě úplně krvácí,“ říká známý německý odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer. "Rozhodnutí jsou stále více přijímána v USA, změny ve vedení jsou nyní dalším krokem," řekl. Menší vozy Ford, které se v Německu vyrábějí, v USA nikdo nechce a pro asijský trh jsou příliš drahé, ačkoli Ford je v Evropě s dodávkami stále úspěšný. Vyrábějí se ale v Turecku.
Ford vkládá své naděje do výroby nového elektrického SUV Explorer v Kolíně nad Rýnem, jehož platformu vyvinul VW. Podle Dudenhöffera ale Explorer přichází v situaci, kdy kupující již nemají zájem o elektromobily. "To nejsou dobré podmínky,“ uvedl. Vidí paralely s vývojem u Opelu, který zpočátku masivně rušil pracovní místa v Německu, zavíral továrny a nyní patří do skupiny Stellantis (Peugeot, Fiat, Chrysler). „Ford by pro své evropské podnikání potřeboval silného partnera, jako Renault," dodal Dudenhöffer.
U Fordu to ale vidí jinak. „Budeme mít i nadále silnou výrobní základnu v Evropě se čtyřmi centry pro výrobu vozidel v Německu, Španělsku a našimi společnými podniky v Turecku a Rumunsku. Kolín nad Rýnem a tamní továrny hrají klíčovou roli v budoucnosti Fordu v Evropě i na celém světě," tvrdí americký výrobce.