Hřib chystá konec sdílených koloběžek v Praze. Město s námi nemluví, stěžuje si Bolt

ZÁKAZ V PRAZE

Hřib chystá konec sdílených koloběžek v Praze. Město s námi nemluví, stěžuje si Bolt
Známé koloběžky z ulic Prahy. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Pražané se s elektrokoloběžkami zřejmě brzy rozloučí. Město připravuje plošný zákaz jejich provozu i parkování, který má začít platit od 1. ledna 2026. K opatření přistupuje po letech stížností na chaoticky odkládané koloběžky a nebezpečnou jízdu po chodnících. Na rozhodnutí navázalo i nedávné referendum v Praze 1, v němž obyvatelé centra podpořili omezení i úplný zákaz elektrických koloběžek.

„Občané Prahy 1 v referendu potvrdili, že chtějí regulovat sdílené elektrokoloběžky. To je zcela v souladu s kroky, které už podniká hlavní město,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Připomněl, že zastupitelstvo už dříve schválilo konec jejich provozu i parkování na celém území metropole. „V říjnu na Radě schválíme konkrétní podobu tohoto opatření, která vzniká ve spolupráci s ministerstvy dopravy, vnitra a průmyslu,“ doplnil.

Podle Hřiba jsou provozovatelé o připravované změně informováni. „Je jen na nich, zda se rozhodnou trh opustit, nebo nabídnou alternativu v podobě sdílených kol, které město naopak aktivně podporuje. Cílem je kultivovanější a bezpečnější veřejný prostor pro všechny Pražany i návštěvníky města,“ zdůraznil náměstek.

Firmy chtějí jednat, magistrát mlčí

Společnosti Bolt a Lime, které sdílené elektrokoloběžky v Praze provozují, se snaží s vedením města najít kompromis, zatím však bez většího úspěchu. „O setkání s vedením města usilujeme už od konce května, ale ze strany města se nám zatím nepodařilo získat žádnou odezvu,“ uvedl Marek Pazderka, senior operations manager pro mikromobilitu v Boltu.

„Na naše opakované žádosti o schůzku dosud nikdo nereagoval. Chápeme, že město má v tuto chvíli řadu jiných priorit, a přesto věříme, že se nám podaří znovu navázat dialog a společně hledat nejlepší řešení,“ dodal. Firma podle něj zvažuje rozšíření sdílených elektrokol, které by mohly „výrazně zlepšit dostupnost městské mobility“.

Pazderka zároveň upozornil, že plošný zákaz problém nevyřeší. „Zůstáváme otevřeni diskusi o chytrých a rozumných opatřeních, podobně jako fungují například v nedaleké Vídni. ‚Tupé‘ zákazy problém nevyřeší – uživatelé jednoduše přejdou z jedné formy mikromobility na jinou,“ uvedl.

Lime: Klíčem jsou jednotná pravidla

Podobně reaguje i společnost Lime. „O budoucí podobě bikesharingu se má rozhodnout v polovině října na jednání rady HMP. My se nyní zaměřujeme hlavně na obsah smlouvy mezi městem a provozovateli bikesharingu, jejímž obsahem mají být i jednotná pravidla pro sdílené služby,“ řekl Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.

Podle něj je nutné, aby pravidla byla jasná a stejná pro celé město. „Aktuálně má totiž každá městská část odlišná pravidla. Právě jednotná a snadno pochopitelná pravidla jsou nezbytná pro efektivní fungování bikesharingu v Praze,“ doplnil Petr.

Firma už podle něj na situaci reaguje rozšířením nabídky. „Nová kola jsme Pražanům nabídli už letos na jaře – nejsou reakcí na vývoj ve městě, ale reakcí na potřeby našich pražských uživatelů, kterých je více než polovina. Ti sice využívají koloběžky, zároveň ale mají v oblibě i klasická kola – díky elektrokolům mají nyní více možností výběru, na čem pojedou,“ uvedl.

Konec koloběžek jako začátek nové éry?

Zákaz sdílených elektrokoloběžek připravuje Praha už od loňska. Měl by být založen na smlouvách mezi Technickou správou komunikací (TSK) a provozovateli sdílených dopravních prostředků. Parkovat bude možné jen na určených místech, která se však nebudou vztahovat na koloběžky – jejich poskytování se tak fakticky znemožní.

Podle kritiků koloběžek z řad obyvatel i politiků mají být ulice po zákazu přehlednější a bezpečnější. Firmy ale varují, že zákaz zhorší dostupnost rychlé městské dopravy a může přetížit jiné dopravní prostředky. Rozhodnutí o finální podobě opatření by měla Rada hlavního města přijmout nejpozději do 13. října. Pokud termín dodrží, z pražských ulic zmizí koloběžky během příštího roku – a nahradit by je mohla nová generace sdílených elektrokol.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Macinka nesmí projít

KOMENTÁŘ

Je pozoruhodné, jaké obavy budí nová a dosud spíš malá strana Motoristé sobě. Prezident zkoušel Andreji Babišovi vymluvit, aby Filipu Turkovi dával ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články