„Jejich obchodní model je mrtvý“. Vlivný šéf aerolinek předvídá soumrak nízkonákladových letů
NÍZKONÁKLADOVÉ AEROLINKY
Byznys model nízkonákladových aerolinek se otřásá v základech. Scott Kirby, vlivný šéf letecké společnosti United Airlines, jejíž partnerem je i Lufthansa, se veřejně pustil do tzv. low-cost dopravců a označil jejich obchodní model za „mrtvý“. Kritizuje přístup, kdy se zákazníci cítí podvedeni kvůli skrytým poplatkům a zavádějící cenové politice. Podle něj se tyto společnosti o své cestující nestarají a jejich fungování je dlouhodobě neudržitelné. Kirbyho ostrá slova na akci „Budoucnost všeho“ pořádané deníkem Wall Street Journal vyvolala v leteckém průmyslu silný rozruch.
Od počátku 21. století dosáhly nízkonákladové letecké společnosti jako Ryanair nebo EasyJet revoluce na leteckém trhu díky konkurenceschopným cenám, agresivnímu marketingu a zaměření se na snižování nákladů. Dnes je tento systém stále více kritizován, píše deník Bild.
Podle Kirbyho je cílem nízkonákladových leteckých společností oklamat lidi, přesvědčit je k nákupu a přimět k letu. „A pak jim naúčtují celou řadu nečekaných poplatků,“ stěžuje si šéf United Airlines. Dále tvrdí, že tyto aerolinky jsou už tak velké, že by potřebovaly věrné zákazníky. Ty však podle něj nezískají.
Také spotřebitelské organizace už léta varují před netransparentním stanovováním cen. Pro mnoho zákazníků se zdánlivě levný let stává cenovou ruletou. Podle studie zveřejněné v roce 2023 společností NetVoucherCodes platí cestující často za příplatky více než za samotnou letenku.
Analýza také ukázala, že Ryanair je letecká společnost s nejvíce skrytými poplatky. Zde musí pasažéři zaplatit až o 344 procent více než činí cena samotné letenky. V průměru si tato aerolinka účtuje 9,30 eura za výběr sedadla, 26,30 eura za odbavené zavazadlo a 17 eur za příruční zavazadlo. Zatímco původní let v průměru stojí jen 21,50 eura, samotné příplatky přesahují 50 eur.
Na druhém místě se umístil Wizz Air s celkovými náklady na let o 272 procent vyššími než původní tarif kvůli skrytým poplatkům. Na třetím místě se umístil EasyJet s konečnou cenou o 170 procent vyšší než původní tarif.
Navzdory všemu si nízkonákladové společnosti stále udržují vysoký počet rezervací. Právě v ekonomicky nejistých časech zůstává pro mnoho lidí cena nejdůležitějším faktorem. Pokud si však cestující připlatí za větší příruční zavazadlo, cena se často vyrovná prémiovým aerolinkám, kde je kabinový kufr obvykle v ceně.