OBRAZEM: Musí být nezaměnitelný. Autor nového českého loga popsal jeho vizuální identitu
VIZUÁLNÍ IDENTITA
Vizuální identity evropských zemí nabývají různých podob, které se snaží o srozumitelnou komunikaci do zahraničí i na domácí scéně. Cílem návrhu jednotného vizuálního stylu českých státních orgánů bylo vytvořit logo, které musí být jednoznačně rozpoznatelné od malého státního znaku, ale zároveň nezaměnitelné. Uvedl to při představení vizuální identity v Černínském paláci její autor Jakub Spurný ze Studia Najbrt.
Vláda podobu jednotného vizuálního stylu státní správy schválila ve středu. Kromě nového loga, na němž je mimo jiné bílý dvouocasý lev na červeném pozadí, do konce roku připraví úřady grafický manuál, kterým se zavádění návrhu bude dále řídit. K dubnu příštího roku se má identita začít kompletně používat. Metodika a návrh stály tři miliony korun. Soutěž, při níž návrhy posoudila porota složená z odborníků i zástupců ministerstev, probíhala anonymně.
Nová vizuální identita měla podle Spurného být hlavně moderní. Pokud by se lev umístil do heraldického štítu, bylo by to krokem zpět. „To jsme nechtěli, protože už máme krásný malý i velký státní znak. Tohle mělo být logo. Bylo tam pořád to, že to musí být jednoznačně rozpoznatelné s malým znakem, ale zároveň nezaměnitelné,“ dodal autor.
Jeden z porotců, Štěpán Holič, uvedl, že komise hledala současnou, nejlépe nadčasovou podobu. „Z mého čistě grafického pohledu a praxe je v tomhle řešení super, že můžete typografii, jakkoli dlouhou, dvouřádkovou, třířádkovou, dokonce čtyřřádkovou, krásně zarazit k té ‚stuze‘,“ poznamenal. V případě uzavření lva do štítu, kruhu či jiného tvaru by s přičleněním textu byl problém.
„Je to věc po několika desítkách let budování moderního českého státu vskutku přelomová, byť když se podíváme okolo v Evropě, tak nikoliv unikátní, spíše Česko je dneska unikátem, že máme roztříštěnou komunikaci jednotlivých ústředních orgánů státní správy,“ uvedl ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.).