Půl hodiny děláme, co dřív dvě minuty. Bartoš byl na koberečku, slíbil lepší manuál

DIGITALIZACE STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ

Půl hodiny děláme, co dřív dvě minuty. Bartoš byl na koberečku, slíbil lepší manuál
Ministr Ivan Bartoš. Foto: Michal Čížek
1
Domov
Sdílet:

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš se ve středu účastnil jednání senátního výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, kde mu úředníci a politici tlumočili nespokojenost se stavem digitalizace stavebního řízení, jehož špatný stav Bartoš hasí už měsíc a půl. Navzdory některým přídavkům systémy digitalizace do dnešní doby vykazují nedostatky, které brání odesílání a přijímání žádostí, nebo jejich odbavování výrazně prodlužují, konstatovali. Někteří koaliční politici se tak přidali na stranu opozice, která volá po vicepremiérově odvolání.

Kromě pracovníků stavebních úřadů se o současné podobě systémů negativně vyjádřili také někteří senátoři. Konkrétní komplikace dnes zákonodárcům předvedli pracovníci úřadů z Teplic a Mariánských Lázní. Ministr si za prioritu určil uvést v manuálu podrobný postup, jak v systému zpracovávat kolaudace. Senátorům také řekl, že má „fahrplan“.

To ale zatím kritikům nestačí. „Ministr Bartoš ztratil důvěru a bez té lze jen stěží řídit jakýkoliv resort. O jeho kompetenci pochybuje jak opozice, tak řada odborníků, úředníků nebo svazů a asociací. Nově se však mezi skeptiky zařadili i jeho vlastní koaliční partneři. Tím nepřímo potvrzují, co jako hnutí říkáme od začátku – digitalizace stavebního řízení je fiasko, za které je odpovědný sám ministr Bartoš,“ kritizoval kvůli tomu šéfa Pirátů Robert Králíček, zmocněnec ANO pro digitalizaci a IT.

„Na to, že vláda neposlouchá nás opozici, jsme si už zvykli. Odložení digitalizace stavebního řízení ale navrhoval i prezident! Kdo je viníkem? Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš,“ uvedla zase jeho předchůdkyně a nyní europoslankyně Klára Dostálová.

Podle vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu v Teplicích Lenky Mirgové byly v prvních týdnech fungování nových systémů stavebního řízení problémy například s manuálem zaslaným ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). Do poloviny července nemohla být podaná žádost, protože do něj nebyly přidány dostatečné informace pro dotčené orgány. Některé žádosti zadané začátkem července do dnešní doby v systému nejsou. Práci zásadně komplikuje opakované vyplňování informací do dokumentů. Chyby vykazuje také funkce ověřování osob. Ty sice lze již načítat přímo ze systému, mají ale například smyšlené dny a roky narození. Z katastru nemovitostí lze automaticky načíst pouze číslo parcely, zbytek údajů se musí vyplnit ručně.

Obdobné nedostatky registruje také Jan Forejt, zastupující vedoucí odboru stavebního úřadu v Mariánských Lázních. Telefonická podpora MMR není podle něj schopná efektivně řešit dotazy úředníků. Z 12 e-mailů mu po třech týdnech odpověděli na dva. „Děláme zbytečně více kroků, než jsme dělali doteď. Když nám přijde fyzické podání v papírové podobě na sekretariát, tak zadat ho do systému trvá v průměru půl hodiny. V minulém systému to bylo za dvě minuty,“ uvedl Forejt na jednání výboru.

Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) novinářům po prezentaci řekl, že jsou v systému nedostatky, které mohou nejen komplikovat a prodlužovat práci úředníků, ale i ji zastavit. MMR ho ale ujistilo, že systém nevykazuje kritické chyby a lze ho dále upravovat. Ministerstvo mu ale nezodpovědělo otázku, proč nebyl systém upraven před spuštěním do podoby, která by chyby neobsahovala, případně proč systém neobsahoval funkcionality, které ve starém systému byly.

Senátor Pavel Fischer (nezařazený) uvedl, že do představení konkrétních chyb si nebyl vědom, jaká je digitalizace „průšvih“. Absurdní mu přišly například některé chyby ve vyhledávání osob a parcel. Senátor Jan Sobotka (STAN) krizi na stavebních úřadech připodobnil k povodním.

Někteří koaliční politici žádali Bartoše, aby byly systémy stavebního řízení funkční do konce srpna. Vicepremiér pro digitalizaci novinářům dnes řekl, že se na nich bude pracovat i v dalších měsících. Další funkce se budou doplňovat v září, koncem roku i v roce potom. Důvodem je, že bylo rozhodnuto dodávat systém po částech a dají se doplňovat nové funkcionality podle žádostí uživatelů. Po vládních prázdninách se bude chtít setkat se členy vlády a informovat je o dalším harmonogramu.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) přitom v úterý aktualizovalo alespoň část systému. Je tak nově možné již například načítat informace o vlastnících z katastru nemovitostí a při zadávání umístění stavby nápověda nabídne předvyplnění okresů. Dále si také uživatelé mohou zobrazit odeslaný dokument v podobě, v jaké byl zaslán adresátovi, nebo je možné odeslat dokument jednotlivým účastníkům opakovaně například v případě selhání prvního doručení. Městské úřady a stavebníci i projektanti si na systémy digitalizace stěžují od jejich spuštění 1. července a považují je za nefunkční. Někteří žádají hlavní opravy do konce srpna.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články