Nový Bond, nová éra. Co o nás vyjevuje agent 007?
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
VÝDAJE NA VÁNOCE
Lidé začínají vánoční cukroví objednávat už v září, zájem je i přes růst cen velký. Vyplývá to z odpovědí pražských cukráren a pekáren, které oslovila ČTK. ...
Máme nového Jamese Bonda, pokud tedy lze věřit britskému bulváru. Nabídku hrát agenta 007 dostal prý Brit Aaron Taylor-Johnson. Podepsat smlouvu by měl ještě tento týden. Stane se tak sedmým představitelem tohoto věrného služebníka britské koruny. S každým představitelem vstupuje Bond do nové éry, v níž se zrcadlí nálady a hodnoty doby.
Sean Connery, první Bond, byl pohodový reakcionář. Dnes by v MI6 nevydržel ani minutu, jelikož by byl vyhozen pro rozličné sexuální delikty. Když ve filmu Thunderball překvapí koupající se ženu, na výzvu, aby jí podal něco na obléknutí, jí Bond pouze přisune boty na podpatku. Obzvláště nechvalně proslulá je scéna z Goldfingera, kde se 007 vrhne na Pussy Galore, pravou ruku hlavního zloducha. Ta se evidentně vzpouzí, ale po chvíli podlehne, a nakonec se přidá na Bondovu stranu. Ve stejném filmu Bond pomlouvá Beatles. Conneryho Bond byl vtipný a šarmantní, ale stále se víceméně držel při zemi. Jeho dobrodružství byla sice fantaskní, ale nesklouzávaly k parodii.
Po pěti filmech Conneryho vystřídal George Lazenby. Ten hrál Bonda pouze v jednom filmu, Ve službách Jejího Veličenstva, do všeobecného podvědomí se tak příliš nezapsal. Jedná se ale o jasnou Lazenbyho snahu odlišit se od Conneryho playboye. Rozvolněná šedesátá léta, film vyšel v roce 1969, pomalu končila a vracel se jistý puritanismus. Na začátku Bond tak zachrání topící se ženu, dvojici přepadnou zloduši, 007 je porazí, ale žena místo toho, aby šla s Bondem okamžitě do postele, raději uteče. Lazenby to v narážce na Conneryho okomentuje slovy: "To by se tomu druhému nikdy nestalo." I konec je velmi nebondovský, 007 opustí svůj život svůdníka a ožení se. Nebezpečí, že se z chlouby Británie stane fotr, je naštěstí zažehnáno v poslední scéně, když jeho novomanželku zabijí.
V dalším filmu se naposledy vrátil Connery (pokud vynecháme Nikdy neříkej nikdy z roku 1983, jež se do oficiálního seznamu Bondovek nepočítá). Nahradil ho Roger Moore, který hrál Bonda v rekordních sedmi snímcích. Jeho 007 hraničil se sebeparodií. Bojoval s mužem s ocelovými zuby, souložil ve vesmíru a potýkal se s kouzelníky voodoo. V Moorových filmech není občas poznat, jestli se má jednat o akční komedii, nebo špionážní thriller. Poslední Mooreův film, Vyhlídka na vraždu z roku 1985, je považován za snad nejhorší Bondovku vůbec. Satirická poloha Mooreova Bonda, jež ze začátku přišla všem svěží, byla již značně okoukaná a na samotném Mooreovi byl znát jeho věk, v době natáčení mu bylo 57 let. Nastal tak čas na další bondovskou éru.
Moorea nahradil Timothy Dalton. Jeho Bond byl mnohem vážnější a realističtější. I když humor se samozřejmě nevytratil, zmizela sebeparodie. Druhý Daltonův film, Povolení zabíjet z roku 1989, lidi přímo šokoval svou brutalitou. Ve snímku Bond opustí služby MI6, aby se mohl pomstít drogovému baronovi, který těžce zranil jeho přítele Felixe Leitera a zabil Leiterovu ženu. Jednalo se o neobvykle temného Bonda. A také Daltonova posledního.
Poté se Bond dostal do jisté krize. Skončila studená válka a zanikl Bondův úhlavní nepřítel Sovětský svaz. Tvůrce Bonda Ian Fleming ho původně stvořil jako studenoválečného bojovníka, najednou Bond musel hledat nové hrozby. Než se vrátil, trvalo mu to šest let. Novou tvář mu poskytl Pierce Brosnan. Jeho agent 007 řeší důsledky rozpadu SSSR, spolupracuje se sličnou čínskou agentkou a snaží se zastavit megalomanského novinového magnáta. Brosnanův Bond je tak velmi devadesátkový se svým strachem ze šíření starých sovětských zbraní, vírou ve všeobecnou spolupráci a despektem k Rupertu Murdochovi, který sloužil jako evidentní inspirace pro zloducha v Zítřek nikdy neumírá.
S Brosnanem také přichází změna v Bondgirls. Před ním většinou byly úplně k ničemu, jejich hlavní úkol bylo působit hezky na plátně. Pokud byly schopné, tak většinou začínaly jako Bondovy protivnice, o to větší byl Bondův úspěch, když je nakonec získal. Brosnanovy společnice se o sebe dokázaly postarat, byly mu více parťačkami než jen objektem k dobytí.
Další velká změna přichází s Danielem Craigem. Spolu s jeho tváří Bond získal city. Předchozí Bondové byli chladnokrevní zabijáci, kteří po zlikvidování protivníka utrousili suchou hlášku. Pokud přijdou o Bondgirl, v další scéně to už příliš nepoužívají, za rohem na ně čeká nová.
To Craigův Bond je vnitřně rozervaný. Neustále se potýká s city, které cítí k nejrůznějším ženám. Ať je to jeho osudová láska Vesper Lynd, mateřská šéfová M, druhá osudová láska Madeleine Swann, nebo dcera Mathilde. Své vnitřní běsy utápí v alkoholu a pochybuje o svém poslání. Pokud předchozí Bondové byli nenapravitelní macho muži, Craigův Bond je agentem 007 pro éru toxické maskulinity, kterou se svou zranitelností snaží vyhnat.
Co můžeme tedy čekat od Aarona Taylora-Johnsona? První, čeho si člověk všimne, je, že se jedná o bílého muže. V poslední době producenti Bonda vypouštěli nejrůznější náznaky, že další Bond by mohl být černoch, či dokonce Jane Bondová. V posledním Craigově Bondovi Není čas zemřít vystupuje agenta černoška, která zdědila Bondovo označení 007. Mnoho fanoušků se zaleklo, že je to zkušební balonek pro uvedení politicky korektního Bonda. To, že se tak nestalo, může být signál, že vrchol progresivismu máme za sebou.
Taylor-Jones se jistě bude chtít od Craiga nějak odlišit. Logickým krokem by byl návrat od depresivně pochybujícího Bonda k bezstarostnému gentlemanovi. Snad se tato předpověď vyplní.
NOVINKA Z FILMOVÉ FRANŠÍZY
FILM ARGYLLE: TAJNÝ AGENT