Konec automobilek: VW, BMW a Mercedes za 5 let už takto existovat nebudou, možná je koupí Číňané, říká šéf IfW

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Konec automobilek: VW, BMW a Mercedes za 5 let už takto existovat nebudou, možná je koupí Číňané, říká šéf IfW
Němečtí výrobci aut čelí akutní krizi. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
  • mar
Sdílet:

Krize vypadá jako finální. Blíží se zřejmě konec německého průmyslu, respektive jeho páteře, slavných automobilek, tak, jak je svět zná více než sto let. Tvrdí to známý ekonom Moritz Schularick, který nevěří, že tři velké německé automobilky, Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, budou za pět let stále existovat ve své současné podobě. Prezident Kielského institutu pro světovou ekonomiku (IfW) to řekl v neděli večer v televizním pořadu moderátorky Caren Miosgy v televizi ARD. Podle Schularicka by automobilky mohly nějak přežít, kdyby je koupili například Číňané, píší dnes německá média.

Miliardové ztráty u Volkswagenu a Porsche, masivní propad zisku u Mercedesu, stagnace německé ekonomiky. Automobilový národ Německo se potýká s důsledky velkých otřesů a vlastními nedostatky. Tématem večera byla krize v německém automobilovém průmyslu a otázka, zda ho ještě lze zachránit. Miosga o tom diskutovala se Schularickem, politikem Strany zelených Cemem Özdemirem a Hildegardou Müllerovou, prezidentkou Německého svazu automobilového průmyslu (VDA).

Müllerová, bývalá poslankyně CDU automobilový průmysl hájí a vypadá, že mu věří. Vozidla, která toto odvětví vyrábí, jsou podle ní „absolutně konkurenceschopná“. Zda je však výroba v Německu konkurenceschopná, zůstává otevřenou otázkou. Podle prezidentky VDA automobilový průmysl vidí výzvy a je připraven investovat stovky miliard.

Podle Schularicka zažíváme druhý čínský šok. Poté, co první – vstup Číny do Světové obchodní organizace – postihl především USA, druhý nyní zasáhl Německo. Číňané se tlačí na tradičně německé trhy a to nejen v automobilovém průmyslu, zdůraznil šéf IfW.

Diskuse se rychle stočila k závislosti německých výrobců na čínských čipech. Podle Müllerové mají firmy několik dodavatelů, ale ztrátu tak klíčových, jako jsou čínští, nelze kompenzovat. Schularick uvedl, že znovu získat nezávislost na zahraničních dodavatelích bude obtížné, protože nejde jen o závislost na polovodičích. Stát se více nezávislým bude drahé.

Podle Schularicka by Německo mělo přestat „kráčet pozpátku do budoucnosti“ ohledně spalovacích motorů. Auto budoucnosti je elektrické, věří, ale především bude autonomní. "Musíme si dát pozor, abychom kvůli debatám o spalovacích motorech nepropásli rozvoj autonomního řízení," zdůraznil.

V odpovědi na poslední otázku, zda „tři velké firmy, VW, BMW , Mercedes“, budou ve své současné podobě existovat i za pět let, Schularick odpověděl: „Věřím, že vzhledem k současnému stavu německého automobilového průmyslu pravděpodobně ve své současné podobě do konce desetiletí existovat nebudou.“ Místo toho by si dokázal dobře představit „jakési řešení od Volva“, tedy strategického investora pro německé automobilky. Mohlo by se jednat i o čínského investora, který přinese technologie a otevře přístup na nové trhy. Volvo od roku 2010 patří čínské skupině Geely.

Moritz Schularick je německý ekonom, od roku 2023 je prezidentem Kielského institutu pro světovou ekonomiku. Schularick byl dříve profesorem ekonomie na univerzitách Sciences Po Paris a Bonnské univerzitě.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články