Úspěch českého filmu. Po třiceti letech bude opět soutěžit na festivalu v Cannes
ČESKÝ FILM V CANNES
Po dlouhých třiceti letech máme opět české filmové želízko v ohni na Azurovém pobřeží. Tuzemské drama Karavan režisérky Zuzany Kirchnerové bude soutěžit na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes. Poetické road movie s Annou Geislerovou v hlavní roli Ester se probojovalo do prestižní soutěžní sekce Un Certain Regard. Mateřská odyssea ukazuje putování mladé ženy a jejího mentálně postiženého syna, kteří se snaží vzepřít svému osudu.
Nutno dodat, že Kirchnerová tímto zčásti autobiografickým snímkem debutuje na poli hraného filmu. Scénář napsala společně se zavedeným dokumentaristou Tomášem Bojarem (Zkouška umění, Good Old Czechs) a Kristinou Májovou (Studna, Případ Kramný). Představitelka hlavní role Anna Geislerová film popisuje jako "intenzivní příběh, který se dá nazvat jako mateřská odyssea."
Snímek vznikal v produkci Česka, Slovenska a Itálie. Nabídne divákům „poetickou road movie o svobodě, různých podobách lásky a sžíravé touze začít konečně žít a nejen přežívat“. Karavan vypráví o mladé ženě, která projíždí se svým mentálně postiženým synem italský venkov ve snaze uniknout a vzepřít se svému životnímu údělu. Na událost upozornil například Státní fond audiovize nebo Filmové centrum ČT. "V Cannes vybuchla bomba. Historický úspěch pro český film!"
🎥 Na slavný filmový festival v Cannes se po 31 letech vrací soutěžit český celovečerní film!
— Česká televize (@CzechTV) April 10, 2025
🚐 Snímek Karavan scenáristky a režisérky Zuzany Kirchnerové v hlavní roli s Aňou Geislerovou a koprodukovaný Českou televizí bude mít v Cannes světovou premiéru v prestižní soutěžní… pic.twitter.com/0D16LLyKZT
Producentka filmu Dagmar Sedláčková uvedla, že je pro ně ctí představit Karavan právě v sekci, která vyzdvihuje autorské hlasy a citlivé filmařské přístupy. "Pro mě osobně je Karavan filmem, který otevírá téma rodičovství tak, jak se o něm často nemluví: bez idealizace, s pochybnostmi, touhou i vinou," uvedla producentka.
Zuzana Kirchnerová není na canneském festivalu poprvé. V roce 2008 zde za svůj studentský film Bába získala ocenění Cinéfondation, což patří mezi nejvýznamnější ceny pro mladé filmaře na světě. Zároveň jí to automaticky zajišťuje uvedení jejího celovečerního debutu na tomto festivalu, uvádí magazín Kinobox.
TÝDENÍK: „A pak se začaly dít mimořádné věci“. Prezidentský náhradník za zakázaného Georgesca pro Echo
Také zde před čtyřmi roky absolvovala tvůrčí rezidenci Cinéfondation – L’Atelier, kde představovala tehdy připravovaný Karavan. Tato rezidence upozorňuje filmové profesionály na slibné filmy a tvůrcům dává možnosti posunout svůj projekt směrem k mezinárodní distribuci.
Režisérka uvedla, že o Geislerové přemýšlela dlouho. „Toužila jsem po herečce, která by se na scénář opravdu napojila, byl jí blízký a nebála se jít na dřeň. První setkání s Aňou bylo velmi krásné, neboť jsem od prvního momentu cítila, že scénář přesně chápe, že se jí hluboce dotýká a vnímá všechny jeho vrstvy,“ prohlásila Kirchnerová. Mezi dalšími herci je například Jana Plodková, Juliana Oľhová, Mario Russo nebo Oscar de Summa.
Úspěch tuzemského dramatu ocenila i šéfka Státního fondu audiovize Helena Bezděk Fraňková. „Mám obrovskou radost, že se to po 12 letech fungování samostatného fondu povedlo a český film se vrací do Cannes. Navíc právě v roce, kdy světu představujeme rozsáhlé změny v naší audiovizi – rozšíření podpory na seriály a videohry, zvýšení filmových pobídek a stabilní financování včetně příspěvku ze státního rozpočtu,“ prohlásila ředitelka fondu.
Zařazení filmu Karavan do hlavního programu festivalu je pro českou audiovizi historickým momentem. Posledním majoritně českým filmem uvedeným v programu tohoto nejprestižnějšího festivalu na světě byl v roce 1994 surrealistický film Lekce Faust režiséra Jana Švankmajera. Jedinou českou režisérkou, která se do programu festivalu Cannes dosud probojovala, pak byla Věra Chytilová s filmem Ovoce stromů rajských jíme vybraným do soutěže v roce 1970.
Mezinárodní filmový festival v Cannes se letos uskuteční mezi 13. a 24. květnem. V hlavní soutěži se představí filmy Wese Andersona, Richarda Linklatera, Džafara Panahího či bratrů Dardenneových, oznámil ředitel festivalu Thierry Frémaux, podle něhož se bude o Zlatou palmu 78. ročníku prestižní přehlídky ucházet 20 snímků, z nichž šest natočily ženy.
Anderson v letovisku na francouzské Riviéře představí svou komedii Fénické spiknutí plnou hereckých hvězd jako je Benicio Del Toro, Scarlett Johanssonová, Benedict Cumberbatch či Tom Hanks. Další americký filmař Linklater přiveze své dílo Nouvelle Vague (Nová vlna) pojednávající o natáčení jednoho ze snímků režiséra francouzské nové vlny Jeana-Luca Godarda.
Belgičtí bratři Dardenneové již Zlatou palmu získali dvakrát se snímky Rosetta (1999) a Dítě (2005). Autoři sociálně laděných filmů se o ni letos budou ucházet s dílem Jeunes méres (Mladé matky). Svá díla uvedou mimo jiné také íránský režisér Panahí, Nor Joachim Trier či americký autor hororově laděných snímků Ari Aster.
Mezi šesticí filmařek v hlavní soutěži je i vítězka Zlaté palmy z roku 2021 Julia Ducournauová. Filmařka, která si cenu odvezla za snímek Titan, nyní představí film Alpha o chlapci, jehož rodič se nakazil virem HIV.
"Je pro nás ctí představit Karavan právě v Cannes, v sekci, která vyzdvihuje autorské hlasy a citlivé filmařské přístupy. Pro mě osobně je Karavan filmem, který otevírá téma rodičovství tak, jak se o něm často nemluví: bez idealizace, s pochybnostmi, touhou i vinou," uvedla producentka filmu natočeného v česko-slovensko-italské koprodukci Dagmar Sedláčková.