Indoktrinace českého žáka – 3, 2, 1, teď?
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
V úterý 14. ledna dospěje do finále záměr, který premiér Petr Fiala opakovaně vyjmenovává mezi nejdůležitějšími počiny své vlády. Je dost záhada, proč někdo, ...
V úterý 14. ledna dospěje do finále záměr, který premiér Petr Fiala opakovaně vyjmenovává mezi nejdůležitějšími počiny své vlády. Je dost záhada, proč někdo, kdo se snad pořád ještě pokládá za konzervativce, tak systematicky upozorňuje na něco, co u konzervativního voliče může vyvolat jen zklamání.
To něco je „Rámcový vzdělávací program pro základní školy“, úřední zkratkou RVP, lidovou mluvou nové školní osnovy. Pro ministerstvo školství je několik let na zakázku připravoval Národní pedagogický institut a pod ním v jednotlivých komisích řada externistů. Na sklonku loňského roku institut svou práci odevzdal.
Už předtím, loni na jaře, se k RVP konečně upřela pozornost, když vešlo ve známost, že do „osnov“ proniká ideologie genderu, pikantně v dějepise. Druhým momentem jasné indoktrinace školáků byla ideologie globálního oteplování zaviněného lidstvem. Že se celkově reformou RVP dále snižují nároky na žáky a jejich znalosti, už zůstalo poněkud ve stínu, snad i že to je v rámci boje proti biflování a formálnímu učení od počátku deklarovaným cílem reformy.
Ministerstvo školství vede Mikuláš Bek za hnutí STAN. Před prázdninami premiér Fiala na svého podřízeného podle našich informací vykonal jistý nátlak ohledně „genderu“ (na Fialu zase předtím vykonal jistý nátlak ohledně „genderu“ pražský arcibiskup Jan Graubner, avšak údiv zazníval i odjinud). Po prázdninách se zdálo, že aspoň ten gender z dějepisu byl nějak vypreparován nebo utlumen. Ještě v listopadu na semináři ve sněmovně zástupci institutu mluvili způsobem, jako kdyby vzali zpátečku (a rádi; vždyť pouze naplňují zadání ministerstva).
Po Praze teď koluje materiál, jehož název jsme uvedli na začátku, který Národní pedagogický institut odeslal jako svůj finální produkt na poradu ministerstva. Odeslal několik verzí, ty se ale podle dostupných informací liší jen lehce. Postupme tedy k našim oblíbeným případům indoktrinace.
Slovo gender se v různých formách v dokumentu objevuje 11krát („genderové role v dějinách“, „genderové normy“, „genderová identita“; v tematickém okruhu Kariéra na nás čeká varování před „genderovými stereotypy“ atd.). Oproti stavu na jaře, tedy ještě před intervencí arcibiskupa, se v RVP prvně objevilo i slovo queer.
Stejně tak v RVP, jak jej posílal ministerstvu institut, zdárně přežila klimatická propaganda. U průřezového tématu Udržitelné prostředí žák 9. ročníku mimo jiné „vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit“, načež následují „dopady klimatické změny a možné reakce na ni v lokálním i globálním měřítku“. Jindy žák 9. ročníku „prozkoumá a vysvětlí provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností“.
Pokud ministerstvo na poslední chvíli nezatáhne za brzdu (nepravděpodobné, samo to tak chtělo), bude zřejmé, že indoktrinace českých dětí v nových osnovách přežila sporadickou kritiku a odpor části obecné i učitelské veřejnosti během loňského roku v podstatě nedotčená. A že když jsou na důležitých místech ideově motivovaní lidé, v tomto případě i přímo aktivisté a zástupci nevládek, nemá ani celkově skeptická veřejnost moc šancí.
Byla by to chvíle pro konzervativního ministra nebo premiéra, který je placen za to, aby svou část veřejnosti proti profesionálním aktivistům zastupoval. Bylo by překvapení, kdyby se za ty tři zbývající dny objevil.