Problémy s kolaudacemi kvůli digitalizaci mohou mít i školy. Firmy nemohou plnit podmínky
DIGITALIZACE STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ
Ministerstvo pro místní rozvoj průběžně napravuje jednotlivé chybné funkcionality v digitálním systému stavebního řízení. Sám ministr Ivan Bartoš (Piráti) uvádí, že zatím k žádné škodě nemohlo dojít, protože neuběhla v žádném případě daná lhůta. Uznává však, že problém může být v kolaudacích. To potvrzují i oslovení odborníci, podle nichž jsou kolaudace v tomto ročním období velmi důležité, především kvůli rekonstrukcím školních budov.
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) Jiří Nouza pro Echo24 řekl, že opakovaně říkal, že to, zda se digitalizací stavební řízení zrychlí, nebo ne, budeme reálně vědět někdy koncem října až začátkem listopadu letošního roku. „Bohužel problémy, které vyplývají v současné době na povrch, mne vedou k obavám o budoucí vývoj. Nemyslím, že klíčové jsou problémy se systémem na straně těch, kteří žádají, ty jsou vážné, ale dá se s tím bojovat,“ uvedl Nouza.
„To, co mne opravdu děsí, je situace na té ‚druhé straně barikády‘, tedy na straně těch, kteří řízení vedou a mají rozhodovat, na straně stavebního úřadu. Pokud se totiž systém stane neprůchodným nebo se jeho průchodnost výrazným způsobem zmenší, může to mít drastické dopady v ne příliš vzdáleném budoucnu. Pokud ty dopady nastanou, promítnou se do celé ekonomiky a i do výběru daní. Stavebnictví má podíl na HDP 6 až 8 % a významný multiplikační efekt,“ dodal.
Situace je podle něj velmi vážná. „Ještě asi není kritická, ale vážná skutečně je. Nemám dostatek skutečně ověřených údajů, zatím jen ty, které jsou prezentovány v médiích, ale ty mne znepokojují. Jaké má ta situace řešení, zda lze systém za chodu opravovat a zprůchodňovat, to si v tuto chvíli nedovolím hodnotit. To, že MMR začalo i s odbornou veřejností komunikovat, je zpráva dobrá, ale bude-li to stačit, to opravdu nevím. V případě zpomalení nebo zneprůchodnění systému povolování to může mít dopad i do čerpání dotací jednotlivými veřejnými subjekty. Musí získat stavební povolení v určitém časovém rámci, pokud se tak nestane, je čerpání ohroženo,“ vysvětlil Nouza.
Podobně hovoří také předseda České komory architektů Jan Kasl. Z pohledu uživatele Portálu stavebníka/projektanta, byl podle něj již 30. 7. odstraněn problém s připojením na katastr nemovitostí, stále však nejsou odstraněny „nešikovnosti“ jako např. vyplňování dat o osobě žadatele.
„Nuceně jsme se museli smířit s dočasnou nemožností přihlásit k jedné žádosti/záměru více osob (to se může změnit až se spuštěním Registru zastupování (REZA), což má v gesci Digitální a informační agentura, přičemž registr by měl být funkční snad od října, a také s rolováním v seznamu státní příslušnosti od Afghánistánu, i když absolutní většina žadatelů bude z ČR,“ poukázal Kasl.
Praktickému používání nejde naproti ani nutnost identifikace projektanta jeho občanským průkazem, což změní až nová databáze autorizovaných osob, kterou chce MMR spustit někdy na podzim.
Projektová dokumentace se do úložiště projektových dokumentací připojuje pokaždé znovu, a to i v případě opakované žádosti. „V současnou chvíli nelze vytvořit kopii žádosti při jejím podávání na dotčené správní orgány (DOSS), přičemž náprava je slibována snad ještě v srpnu. V praxi to znamená, že pokud chce stavebník/projektant odpověď od více DOSS, musí opisovat a vyplňovat každý jednotlivý krok žádosti pořád dokola. Bohužel úspěšné podání žádosti do portálu stavebníka ještě nic neznamená, pokud se na druhé straně nezačne žádost vyřizovat,“ poukázal Kasl.
Problém s kolaudacemi
Ministr Bartoš na CNN Prima News říkal, že na opravách systému se pracuje, hotovy by měly být do konce srpna. Uznal však, že problém může být ve vydávání kolaudačního souhlasu. To potvrzuje i šéf SPS Nouza. „To samozřejmě problém být může, vlastně je. A stojí před ním především veřejní zadavatelé, kteří chtějí například zkolaudovat školku, školu, případně jinou veřejnou investici. Nejsem odborník na čerpání dotací, ale podle toho, co o tom vím, je kolaudace jednou z nedílných součástí možností čerpání dotace,“ dodal Nouza.
Podrobněji problematiku rozvedl předseda ČKA Kasl. „Kolaudace jsou v tomto období roku velmi důležité, protože se řeší školní budovy – do 2. září musí být zkolaudované, jinak se v nich děti nezačnou učit. Jiné budovy se zase musí dokončit a kolaudovat kvůli čerpání dotací, úvěrů a tak dále,“ potvrdil Nouzovo tvrzení Kasl.
Nepřehlédněte: „Pediatr nebude, dojeďte si půl hodiny.“ ČR má problém s dostupností péče o děti
„Požádat o kolaudaci nyní sice lze v papírové podobě či datovou schránkou (bez dokumentace), avšak stavební úřad musí žádost vložit do ISSŘ vzhledem k tomu, že kolaudace se dle režimu nového stavebního zákona hodnotí jako samostatná řízení. Úřady také musí zvládnout vyřídit i potřebná závazná stanoviska, zpravidla se jedná o stanovisko HZS a hygieny, čímž se opět dostáváme zpět k problémům na straně ISSŘ, tedy té části digitalizace stavebního řízení, která se týká úřadů,“ uvedl Kasl.
Úředníci neznají odpověď
Problémy potvrzuje i předsedkyně Sdružení místních samospráv a poslankyně Eliška Olšáková (STAN). „Bohužel se nejedná o klasické problémy, které se v programech objevují před nebo po aktualizaci, toto jsou zcela zásadní nedostatky, které by se u systému, který zakládá práva a povinnosti, vyskytovat neměly,“ uvedla pro Echo24 Olšáková.
„Ať už se jedná o kolaudační rozhodnutí, stále nedokonalé propojení s identitou občana, kdy na jednu stranu stačí u stavebníka zadat jen část informací, v minulosti bylo možné zadat cokoliv, tedy i fiktivní nebo historickou postavu, a naopak při zastupování je nutné vše vyplňovat ručně, zde se stále nenačítá nic. Problém také vyvstává v případě vygenerovaných dokumentů, do kterých se nepropisují úředníky zadané údaje ani právní předpisy vyplývající z platné legislativy,“ uvedla Olšáková s tím, že pokud se úředníkům podaří dokument vytvořit a odeslat, mají problém se zpětnou vazbou od doručovací služby. Systém hlásí, že nebyl odeslán ani doručen, přestože se tomu tak stalo.
Na stavební úřady podle ní volají jak projektanti, tak stavebníci a žádají o radu, jak mají v systému některé úkony vyřešit, ale na to nemají úředníci odpověď. „Školení před spuštěním nebylo dostatek a manuál nekoresponduje s realitou,“ uvedla s tím, že MMR vypsalo další školení a upravilo metodiky, na některá školení se prý ale nedalo připojit a provázely je technické problémy.