Jak by zněla Mozartova hudba, kdyby se místo Rakouska narodil na Kubě?
DVOŘÁKOVA PRAHA
Zábavnou odpověď na otázku z titulku přináší projekt Mozart y Mambo, jedinečná fúze evropské a latinskoamerické hudby, který se představí 18. září v Nové Spirále na Výstavišti v rámci festivalu Dvořákova Praha. Projekt, který založila a vede hornistka Berlínské filharmonie Sarah Willis, sdružuje jedny z nejtalentovanějších kubánských hráčů klasické hudby, kteří hrají standardní mozartovský program i tradiční kubánskou hudbu, stejně jako fúzi obojího.
„I když překračujeme hranice, neoznačovala bych to za crossover,“ říká Sarah Willis. „Je to spíš fúze dvou různých světů ve snaze přinést nové způsoby interpretace klasické hudby.“
Když se dlouholetá milovnice kubánské taneční hudby Sarah Willis rozhodla v roce 2017 navštívit Havanu, neměla v plánu nic víc než oprášit si pár salsových kroků. Ke svému překvapení však objevila nadšenou komunitu hráčů klasické hudby a po pár vystoupeních s některými z nich se rozhodla jejich talent předvést světu. Ke spolupráci přizvala komorní orchestr Havana Lyceum a místního dirigenta José Antonia Méndeze Padróna, s nimiž v roce 2020 nahrála a vydala album, které se stalo nečekaným mezinárodním hitem.
„Částečně tomu pomohlo načasování,“ říká dnes. „Bylo to v době covidových lockdownů, takže veselá hudba a rozesmátí tanečníci v ulicích Havany padli na velmi úrodnou půdu.“ Sarah Willis také okamžitě vyzdvihuje talent svých muzikantů. Navzdory nízkému věku a nástrojům, které mají svá nejlepší léta dávno za sebou, se jí s nimi prý hraje podobně jako s kolegy z Berlínské filharmonie.
„Úroveň pochopitelně není stejná,“ říká. „Ale Kubánci dávají do hudby celé srdce a duši. Každý večer hrají na 500 procent. A já prostě musím do toho vlaku plného rytmu naskočit, jinak mi ujedou.“
Úspěch projektu Mozart y Mambo překonal veškerá očekávání. Vznikla další dvě alba a odnož orchestru, Sarahbanda, v níž hraje Sarah Willis s místními muzikanty kubánskou taneční hudbu. Projekt se představil i na rozsáhlém turné po Evropě, kde loni v létě vyprodal koncerty v Salcburku, Amsterdamu, Lucernu i Vídni, stejně jako na většině hlavních hudebních festivalů v Německu. Sarah Willis tedy nijak nepřehání, když tvrdí, že jí i všem zúčastněným projekt Mozart y Mambo „změnil život“.
„Často slýchám, jak je úžasné, co jsem udělala pro kubánskou hudbu, ale podle mě je úžasné, co oni udělali pro mě,“ prohlašuje. „Díky nim jsem získala úplně novou perspektivu, oprostila jsem se od všeho, čím svazuje vytištěná partitura, a naučila jsem se v hudbě uvolnit a zkoušet nové věci.“
Posluchači, kteří se pustí do dobrodružství jejich pražského vystoupení, se dočkají spousty neotřelých kusů. Sóla v Mozartově serenádě Serenata notturna odehrají čtyři Kubánci, zatímco ústřední hráčkou jeho Koncertu pro lesní roh č. 3 bude Sarah Willis. „Tyto skladby publikum přesvědčí, jak skvěle naši muzikanti umí hrát klasickou hudbu,“ tvrdí. Naopak hudbu, kterou mají v krvi, představí v kubánské variaci na koncert pro lesní roh Rondo alla Mambo a ve skladbě Carmen la Cubana, která zcela nově pojímá čtyři hudební témata známé opery, podle Willis tak, „jak by vypadala Carmen, kdyby žila na Kubě.“
Celý večer doplní tradiční kubánská hudba a jedno či dvě překvapení. Sarah Willis nechce prozradit, co to bude, ale nahazuje aspoň udičku: „Co kdyby Dvořák navštívil Havanu?“