Čína představila supersonický dopravní letoun C949. Má přinést novou éru letectví
ČÍNSKÁ REVOLUCE V LÉTÁNÍ?
Supersonické lety se pomalu vracejí na scénu a Čína se zřejmě hodlá profilovat jako nový lídr i v tomto oboru. Čínská státní letecká firma Comac tento měsíc odhalila svůj nadzvukový letoun C949, který by mohl zásadně změnit globální leteckou dopravu a přinést novou éru v komerčním létání, píše hongkongský list South China Morning Post (SCMP). Firma u letounu slibuje mimo jiné výrazně vyšší rychlost, nižší hluk a větší dolet než u ikony někdejšího nadzvukového létání, britsko-francouzského Concordu.
Letoun C949, který je v přípravě několik let, má být schopen dosáhnout rychlosti až mach 1,6, což znamená 50% zvýšení doletu oproti Concordu. Může letět až 11 000 km (6 800 mil), zatímco Concorde měl dolet 7 200 km (4 500 mil). Kromě toho je navržen tak, aby výrazně snížil hlučnost - hluk nadzvukového hřmění by měl dosahovat pouze 83,9 decibelů, což je přibližně hlasitost vysoušeče vlasů. Tento pokrok by mohl umožnit supersonické lety nad pevninskými oblastmi, kde byly takové lety doposud zakázány právě kvůli hluku, píše SCMP.
V březnu 2025 inženýři Comac, pod vedením Wu Ta-weje, zveřejnili detaily designu C949 v odborném časopise Acta Aeronautica Sinica. Letoun disponuje inovativními aerodynamickými prvky, jako je tvarující se trup a speciálně navržené bulvy kolem motorů, které minimalizují výfukovou turbulenci a hlučnost. Tyto technologie mají za cíl zajistit tišší, efektivnější a ekologičtější let.
Letoun bude vybaven systémem řízení pomocí umělé inteligence (fly-by-wire), který zvládne náročné aerodynamické podmínky při vysokých rychlostech. Dvojice adaptivních turbofanových motorů optimalizuje spotřebu paliva, což umožňuje jak rychlé lety, tak ekologické lety s nižším dopadem na životní prostředí.
I přesto projekt čelí několika výzvám. Jednou z nich je efektivita paliva, která může výrazně ovlivnit provozní náklady. Další výzvou je stále přítomná vzpomínka na tragédii Concordu z roku 2000, kdy při nehodě zahynulo 113 lidí. Comac bude muset přesvědčit letecké společnosti a cestující, že nový supersonický letoun bude nejen bezpečný, ale i ekonomicky udržitelný, uvádí SCMP.
Comac plánuje, že C949 bude uveden do komerčního provozu až v roce 2049. První lety budou směřovat na transpacifické trasy, kde je nižší pravděpodobnost stížností na hluk. Letoun bude mít kapacitu mezi 28 a 48 sedadly v business class, což je mnohem méně než 100 míst v Concordu. S prodlouženým doletem bude prý C949 schopen nabídnout přímé lety například z Šanghaje do Los Angeles za zhruba 5 hodin.
Návrat supersonického létání tento rok v lednu odstartoval prototyp komerčního nadzvukového letounu XB-1 americké společnosti Boom Technology. Psali jsme o tom zde.
Nadzvukový (či supersonický) let je takový, kdy letadlo letí rychleji, než odpovídá rychlosti zvuku. Ta je označována jako jeden Mach a mění se v závislosti na prostředí a jeho podmínkách a teplotě. Jednotka je pojmenovaná podle brněnského fyzika Ernsta Macha.
Poprvé překonal rychlost zvuku ve vodorovném a plně řízeném letu americký vojenský pilot Charles „Chuck“ Yeager 14. října 1947, když v experimentálním raketovém letounu Bell X-1 dosáhl ve výšce 13 kilometrů rychlosti 1127 kilometrů v hodině, tedy 1,06 machu.
Symbolem cestování nadzvukovou rychlostí se stal britsko-francouzský projekt Concorde, který poprvé vzlétl v březnu 1969. Letoun zvládl trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států za tři hodiny. Letoun provozovaly British Airways společně s Air France na linkách z Londýna a Paříže na východní pobřeží USA. British Airways i Air France ukončily komerční lety concordů v roce 2003. S tím víceméně skončila i první éra supersonických letadel.