VIDEO: Adidas vyslal drony nad Akropoli. Řecko se cítí uraženo a podalo žalobu
REKLAMA NA ADIDAS
Řecko podalo žalobu na sportovní značku Adidas kvůli kontroverzní dronové světelné show, která se odehrála nad slavnou athénskou Akropolí. Podle řeckého ministerstva kultury šlo o nepovolené komerční využití archeologické památky a porušení národní legislativy. Reklamní kampaň, která se konala 15. května, vyvolala v zemi vlnu pobouření. Podle řeckých úřadů se jedná o neúctu k národnímu kulturnímu dědictví, píše magazín Metro.
Desítky dronů vytvořily ve vzduchu nad Akropolí obraz sportovní boty s třípruhovým logem Adidas a sloganem „Feel Fast“. Videozáznamy z akce rychle obletěly sociální sítě a vyvolaly v Řecku vlnu nevole. Kritici poukazují na to, že záběry působí dojmem, jako by „bota kopala do Akropole“.
„Tento velmi špatný, esteticky mimořádně nepříjemný obraz působí, jakoby bota Adidas kopala do Akropole,“ uvedla ministryně kultury Lina Mendoni v rozhovoru pro stanici Skai Radio. Zároveň dodala, že „již byla podána žaloba proti všem odpovědným“ za nepovolené využití chráněné památky.
Greece’s Ministry of Culture has reacted negatively to a drone light show by popular sports brand #Adidas to promote its brand and appears to have utilized the #Acropolis as a backdrop. Full story: https://t.co/CTSzxFt9iE pic.twitter.com/oVhkYj3yvj
— Greek Reporter (@GreekReporter) May 16, 2025
Ministryně kultury Lina Mendoni označila akci za "urážlivou". Adidas se brání tvrzením, že "všechny požadované povolení byly obdrženy a dodrženy" a že "žádný obraz památky Akropole nebyl použit pro reklamní nebo jiné účely" . Opozice využila situace k obvinění vlády z nedbalosti a komercializace kulturního dědictví.
ECHO PORADA: Francouzi se mstí Česku kvůli Dukovanům. Co čekat od nového papeže? Pocta Jiřímu Bartoškovi
Opoziční strana PASOK využila incident k ostřejší kritice vlády. „Akropole, globální symbol kultury a demokracie, nemůže být kulisou pro komerční využití,“ uvedla strana v tiskové zprávě a dodala: „Vznášejí se vážné otázky nad rolí a odpovědností Ministerstva kultury.“
Using the Acropolis as a billboard?
— 0x.Φaethon (@___Phaethon) May 16, 2025
Adidas just projected drones over one of humanity’s most sacred heritage sites — for a shoe ad.
This isn’t innovation. It’s vandalism out of scale.
Have some culture @adidas#Acropolis #Adidas #NotYourBillboard pic.twitter.com/zIoXZ9l787
Rezort kultury současně oznámil, že kontaktoval Řecký úřad pro civilní letectví, aby prověřil, zda byly pro dronovou show vydány příslušné povolení. V prohlášení rovněž uvedlo, že Zappeion, odkud byly drony vypuštěny, měl předem konzultovat akci s ministerstvem kultury – což se podle Mendoni nestalo.
Kampaň vytvořila agentura Essence Mediacom jako součást propagace nové sportovní obuvi. Podle některých zpráv získala agentura oficiální souhlas k akci už 30. dubna za symbolický poplatek 380 eur (cca 9500 korun). Drony vzlétly ze Zappeionu, neoklasicistní budovy ve správě státní komise pod dohledem ministerstva národní ekonomiky.
PODCAST: Očima Poláků: oblékáme se jako na hory, v Polsku nelze pít na dětském hřišti
Kontroverze přichází jen krátce poté, co stejné ministerstvo zamítlo žádost řeckého oscarového režiséra Yorgose Lanthimose o natáčení na Akropoli. Důvodem bylo, že navržené scény podle úřadů „neodpovídaly historickému obrazu památky“. Reakce veřejnosti na tuto dvojí metriku byla ostrá: „Ne pro Lanthimose. Ano pro Adidas. Ne pro umění, ano pro peníze,“ napsal například jeden z uživatelů na sociálních sítích.
Akropole, která byla postavena v roce 432 př. n. l. na počest bohyně Athény, je nejen symbolem antického Řecka, ale i jednou z nejnavštěvovanějších historických památek světa. Je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO a podléhá přísné ochraně podle řeckých zákonů.