Billa ruší e-shop, Rohlík trhá rekordy. Online trh opouští tradice, firmy se spoléhají na kurýry

TRENDY V OBCHODU

Billa ruší e-shop, Rohlík trhá rekordy. Online trh opouští tradice, firmy se spoléhají na kurýry
Dovážkové služby, online nákupy. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Jan Hrdlička
Sdílet:

Český trh s on-line prodejem potravin a rozvozových služeb prochází proměnou. Po dvou letech provozu končí vlastní e-shop společnosti Billa, kterou stále vyšší náklady přiměly přesunout logistiku výhradně na ostatní kurýrní platformy. Naopak on-line supermarket Rohlík hlásí rekordní tržby a očekává zisk už v příštím roce. Výrazně si polepšila také dovážková foodora, která rychle rozšiřuje spolupráce s retailery. Stabilní růst hlásí i zážitkový portál Slevomat.

Billa oznámila, že k 31. lednu 2026 zcela ukončí provoz vlastního e-shopu pro Prahu, Brno a okolí. Mluvčí společnosti Dana Bratánková uvedla, že řetězec se nově zaměří výhradně na rozvoz přes partnery typu Wolt a foodora. „Investice do technologií a rozšiřování počtu závozních míst jsou natolik vysoké, že efektivnější je zboží rozvážet přes kurýrní služby,“ řekla. Díky nim Billa osloví až 2,5 milionu domácností, zatímco vlastní logistika zvládala 1,5 milionu.

Pro firmu znamenal e-shop významnou finanční zátěž. Podle výroční zprávy se Billa předloni propadla do ztráty téměř 63 milionů Kč; o rok dříve přitom vydělala 459 milionů. „Ztrátu v roce 2023 způsobil do značné míry právě e-shop,“ dodala Bratánková. Za loňský rok se má negativní výsledek ještě prohloubit.

Tradiční řetězce obecně své on-line ambice spíše tlumí a přenechávají doručování specializovaným platformám. Většina z nich — Tesco, Albert či Coop — e-shop provozuje, ale souběžně spolupracuje s kurýrními službami. Globus nabízí vlastní vyzvednutí objednávek, ale také využívá externí firmy.

Foodora: Ztráta se zmenšuje, tržby rostou o třetinu

Zatímco Billa z on-line projektu ustupuje, služba specializující se na dovážky jídla foodora rozšiřuje provoz i počet partnerů. Čistá ztráta platformy předloni klesla na 35,4 milionu Kč z předchozích 98,5 milionu. Tržby vzrostly na 1,8 miliardy Kč, meziročně o 32 procent. „Během roku 2024 také dochází k další restrukturalizaci nákladů a lze tak očekávat, že se ztráta zásadně sníží,“ uvedla firma v účetní uzávěrce.

Finanční ředitelka Alice Bednaříková zdůraznila rychlou expanzi: „Za poslední dva roky se platforma rozšířila asi do stovky měst a navázala spolupráci s prodejci Albert, Globus či Dr. Max.“ Foodora dnes rozváží ve 200 obcích a spolupracuje s více než 6000 restauracemi a obchody, vypočítává.

Rohlík poprvé přes miliardu eur. „Příští rok už budeme ziskoví,“ říká Čupr

Největší on-line hráč Rohlík pokračuje v růstu. Ve finančním roce končícím v dubnu 2025 zvýšil zisk skupiny Rohlik Group meziročně o 38 procent na 389 milionů eur (9,5 mld. Kč) a obrat o třetinu na téměř 28 miliard korun. Zároveň klesla provozní ztráta skupiny.

Zakladatel Tomáš Čupr ujišťuje, že obratový růst se konečně odrazí i v čisté ziskovosti: „Příští rok porosteme o 35 až 40 procent. Kdybychom nerostli tak rychle, jsme profitabilní dřív,“ tvrdí. Zároveň uvedl, že například zastavení expanze v Německu by snížilo ztrátu skupiny až o 1,5 milionu eur měsíčně, firma však „chce růst“.

Rohlík sází na automatizaci a vlastní technologie — od skladových systémů s umělou inteligencí po nový doručovací operační systém Veloq, který plánuje prodávat dalším retailerům. „Je to důležitý krok, kterým se z Rohlíku stává technologický lídr,“ uvedl Čupr. Technologie mají v západní Evropě zvyšovat efektivitu až o 30 procent.

On-line supermarket Rohlík.cz měl ve stejném období provozní zisk 272 milionů Kč, zatímco rok dříve byl ve ztrátě. Počet obcí, kam doručuje, vzrostl o tisíc, a firma otevřela nové distribuční centrum v Ostravě.

Digitálním segmentům se daří také mimo potraviny. Cestovatelský portál Slevomat.cz hlásí za loňský rok obrat 3,8 miliardy korun, meziročně o 12 procent více, a EBITDA 258 milionů korun — rovněž růst o pětinu. Skupina Slevomat (včetně slovenského Zľavomatu) dosáhla obratu téměř pět miliard korun.

Letos v létě s ní vycestovalo rekordních 242 000 lidí. „Češi čím dál častěji volí delší či komfortnější dovolenou,“ uvedl marketingový ředitel Matěj Dvorský.

Z dostupných výsledků se rýsuje jasný trend: specializované on-line platformy s vlastní technologií a rozsáhlou logistikou rostou, zatímco tradiční řetězce provoz vlastních e-shopů spíše opouštějí. Billa není první, kdo zhodnotil, že vlastní digitální logistika je příliš drahá a neefektivní — ale je prvním velkým řetězcem, který ji zcela ruší.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články