„Proč byla na konci dráhy zeď?“ Tragédie v Koreji vzbuzuje otázky expertů na letectví

NEHODA BOEINGU

„Proč byla na konci dráhy zeď?“ Tragédie v Koreji vzbuzuje otázky expertů na letectví
Kvůli závadě na podvozku letadlo explodovalo. Foto: CCTV
2
Svět
Echo24
Sdílet:

Experti oslovení agenturou Reuters pochybují o tom, že by závadu na podvozku, která dnes zřejmě vedla k nehodě jihokorejského letadla se 181 pasažéry a členy posádky, mohl způsobit střet s ptákem. Zároveň si kladou otázky, proč letiště ve městě Muan na jihozápadě Jižní Koreje nebylo na nouzové přistání lépe připraveno. Neštěstí si vyžádalo 179 mrtvých, dvě osoby se podařilo zachránit.

„Střetnutí s ptákem není výjimečné, problémy s podvozkem nejsou výjimečné. Ale střetnutí se stávají mnohem častěji, avšak typicky nevedou sami o sobě ke ztrátě letadla,“ nechal se slyšet editor specializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas. „Nikdy jsem neviděl, že by střetnutí s ptákem zabránilo vysunutí podvozku,“ poznamenal zase australský odborník na bezpečnost v letectví Geoffrey Dell.

Na záběrech havárie je patrné, jak dvoumotorové letadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdit, sjede z ranveje a po nárazu do betonové zdi exploduje.

Podle Thomase způsob pokusu o nouzové přistání stroje Boeing 737-800, který se už předtím jednou neúspěšně snažil dosednout, vyvolává řadu otázek. „Proč hasiči nepokryli přistávací dráhu pěnou? Proč nebyli přítomni, když letadlo přistálo? A proč letadlo přistálo tak daleko na dráze? A proč byla na konci dráhy cihlová zeď?“ táže se.

Thomas předpokládá, že alespoň některé z otázek pomohou zodpovědět nalezené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky se podle něj na přistání bez vytaženého podvozku, tedy takzvaně na břicho, jde s minimem paliva a přistává se na nejvzdálenějším konci dráhy za doprovodu hasičů.

Australský konzultant v letectví Trevor Jensen má za to, že nouzové přistání bez vytaženého podvozku nebylo plánované, protože by v takovém případě letadlo očekávali hasiči a další pohotovostní složky. Přesto mu není jasné, proč letadlo nedokázalo na přistávací dráze dostatečně zbrzdit.

Jihokorejské úřady nehodu nadále vyšetřují. Podle svědků se krátce před ní z jednoho z motorů letadla ozval výbuch. Jen šest minut před havárií letová kontrola varovala před možnou srážkou s ptákem či ptáky. O minutu později pak pilot aerolinek Jeju Air vyslal nouzový signál mayday.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články