Lexus: To nejlepší z hybridu
AUTO
Nový Lexus RX je konečně tu. Rovnou jsme vyzkoušeli vrcholnou verzi 500h, prošpikovanou nejnovější hybridní technologií. Japonská značka se opět překonala.
Oblíbené RX bylo ve své páté generaci představeno 31. května 2022. Je postaveno na platformě GA-K (o 90 kg lehčí než předchůdce a se sníženým těžištěm) a u nás nabízeno ve třech verzích: hybridní RX 350h, RX 450h+ (plug-in hybrid) a konečně vrcholný „high performance hybrid“ RX 500h ve výbavě F Sport Performance. Na některých trzích lze pořídit verzi 350, tedy bez hybridního ústrojí.
Nás ale u Toyoty/Lexusu hybridy zajímají, protože fungují nejlépe ze všech. Vrcholná 500h je skvělým příkladem – hybridní ústrojí je v tomto případě tvořeno novým přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 2,4 litru. Vpředu ho doplňuje elektromotor umístěný mezi motorem a šestistupňovým automatem, vzadu je další elektromotor, integrovaný do nápravy zvané eAxle. Samozřejmostí je balík baterií, umístěných pod zadními sedadly před zmíněnou nápravou.
Výhodou je nejen dobré rozložení hmotnosti a snaha o snížení těžiště, ale také nový permanentní pohon všech kol Direct4, který k pohonu zadních kol využívá pouze elektromotor. Zážehový motor je vpředu umístěn napříč, dozadu nevede žádné mechanické spojení. Celkový výkon soustavy dosahuje úctyhodných 371 k a 550 Nm točivého momentu, což při hmotnosti kolem 2,1 tuny znamená schopnost pokořit stovku za 6,5 s a maximální rychlost až 210 km/h.
V praxi je pohon skvělý – rozjezdy zvládají elektromotory naprosto plynule, bez zaváhání. Při prudkém sešlápnutí pedálu se okamžitě přidává „nafoukaný“ čtyřválec a vozidlo žene sebevědomě vpřed. Dynamika nepolevuje a šestistupňový automat odřazuje logicky a rychle. A do toho ten jadrný zvuk točivého motoru! Komu u nového RX chybí šestiválec, ať se nejdřív sveze – změní názor. Celému pohonu není co vytknout, i v terénu jsou limitem jen silniční pneumatiky.
Na silnicích je vůz sice trochu těžkopádný (v zatáčkách je znát hmotnost i přirozená nedotáčivost), ale celkově je jízdní zážitek na vysoké úrovni. Přiostřené reakce plynu umožňují svižné svezení, ovšem o to v tomto případě ani moc nejde. Mnohem příjemnější je režim Normal a klidná, houpavá jízda na skvělém podvozku (nevadí ani 21palcová kola), ve městě obratnosti výrazně pomáhá natáčecí zadní náprava. F Sport má standardně stavitelný podvozek AVS.
I tak je nové RX pořádný kus auta, je větší než předchůdce – rozvor narostl na 2850 mm (o 60 mm), karoserie se rozšířila na 1920 mm (o 25 mm). Ostré linie karoserie jsou v nejvyšším bodě o 1 cm níž, než tomu bylo u minulé generace. Do interiéru se vejde pět pasažérů a díky rozšířenému rozchodu kol to neplatí jen na papíře.
Lexus ví, jak navodit atmosféru. Interiér je bohatě zdoben kvalitní syntetickou kůží (skutečná se v automobilech prakticky nepoužívá), nechybějí ani další luxusní materiály. A skvělá, vyhřívaná i větraná sedadla. Kombinace kůže a alcantary je příjemná, sedáky pevně drží tělo.
Luxusní SUV si posádku hýčká, co to jde. Snad až na armádu elektronických pomocníků, které je nutné vypínat (naštěstí skrz rychlé a přehledné menu palubního displeje) a jsou dost otravní. Výtky jen k detailům – chaotické ovládání určitých prvků a hlavně asi osm různých pípavých zvuků, jež se ozývají při nejrůznějších situacích a jejichž deaktivaci jsme neodhalili.
I když výrobce slibuje spotřebu lehce přes 8 litrů na 100 km, jezdili jsme za 10 až 11 litrů na 100 km. Ale vzhledem k výkonům a schopnostem (často jsme plně využili zavazadlový prostor – skvělých 612 litrů) nám to přišlo adekvátní.
Nové RX je skutečně skvělé auto, zejména v nejsilnější verzi 500h. Výtky směřuji jen k drobnostem a otravnostem doby, ale z hlediska komfortu cestujících, pohonného ústrojí, podvozku a jízdních vlastností je to úžasně sladěný kus auta do nepohody. Základ se prodává od 1 790 000 Kč, vrcholná verze 500h F Sport od 2 530 000 Kč; další příplatky nejsou třeba.
Plusy:
Pohon, výkon, jízdní vlastnosti, interiér.
Minusy:
Otravné bezpečnostní systémy, různé pípání.