Čeští lékaři léčí přes videohovory. On-line pohotovost chystá i Praha

TELEMEDICÍNA

Čeští lékaři léčí přes videohovory. On-line pohotovost chystá i Praha
Cílem on-line lékařské pohotovosti je zvýšit dostupnost zdravotnictví a ulevit pohotovostem či urgentům. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Jihočeský kraj přišel loni jako první s inovativním konceptem telemedicíny. Tam, kde zdravotní stav nevyžaduje návštěvu ordinace lékaře či neodkladnou a akutní péči, mohou se Jihočeši obrátit na on-line lékařskou pohotovost. A to zdarma 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Cílem je zvýšit dostupnost zdravotnictví a ulevit pohotovostem či urgentům. Ke konceptu telemedicíny se od března připojil i Karlovarský kraj, Plzeňský již vypsal výběrové řízení na dodavatele. Jak zjistil deník Echo24, inspiraci z Jižních Čech si vzala i Praha, která letos plánuje spustit pilotní projekt vzdálených konzultací s lékaři.

Stačí v aplikaci zadat požadavek a do 30 minut dojde ke spojení s lékařem prostřednictvím chatu nebo videohovoru. „Po podání požadavku je pacient vyzván k ověření totožnosti a upozorněn, že za malý okamžik bude spojen s lékařem. Systém poté automaticky určí, zda bude pacient přesměrován k lékaři pro dospělé nebo k dětskému lékaři,“ popsal Ondřej Tefr, vedoucí lékař společnosti Meddi hub, která provozuje on-line lékařskou službu. Podle něj se v takzvané první linii o případy starají praktičtí lékaři, případně internisté se širokou působností.

Nejčastějšími zdravotními problémy, se kterými se pacienti na on-line působící lékaře obracejí, jsou podle Tefra akutní infekce horních cest dýchacích, různé kožní obtíže, problémy s trávením či oční podráždění. „U dětí to bývají zvýšené teploty nebo lehčí záněty dýchacích cest. Současně se na nás obracejí pacienti s dotazy ohledně chronických onemocnění, pokud potřebují rychlou konzultaci v době, kdy není k dispozici jejich registrující lékař,“ uvedl Tefr.

Po spojení s lékařem následuje detailní rozhovor. Lékař při ní zjišťuje všechny důležité informace o zdravotním stavu pacienta. „Využívá se přitom anamnéza – tedy předchozí onemocnění, užívané léky, alergie a podobně. Pacient je v případě potřeby vyzván k nahrání dokumentace, fotografií či dalších informací,“ popsal Tefr s tím, že v určitých případech je možné doplnit diagnostiku i o některé volně dostupné samovyšetřovací testy z lékárny.

Pokud lékař první linie během konzultace zjistí, že je potřeba podrobnějších znalostí či specializovaných vyšetření, odkáže pacienta na konkrétního ambulantního specialistu, vysvětlil Tefr. Podle něj se však v praxi ukazuje, že většinu běžných potíží zvládne praktický lékař v první linii, čímž šetří čas i kapacitu specializovaných zdravotníků.

Lékaři doposud vyřešili přes 273 tisíc on-line případů. V Česku má aplikaci k dispozici více než 1,3 milionu lidí prostřednictvím spolupráce s firmami, nemocnicemi a kraji. Mimo Evropu ji využívají také desítky tisíc uživatelů v Latinské Americe, řekl Tefr. Službu nehradí zdravotní pojišťovna, veškeré náklady s ní spojené pokryje kraj. Jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) uvedl, že jde o 14 milionů korun ročně.

Zajistit on-line pohotovost pro dospělé i dětské obyvatele se rozhodl i Karlovarský kraj. Telemedicínská služba zde začala fungovat od 1. března, rovněž 24 hodin denně. Doplňkovou on-line zdravotnickou službu plánuje letos zavést také Plzeňský kraj, kdy krajská rada 3. února schválila vyhlášení veřejné zakázky na jejího dodavatele. „Pokud se vše podaří podle očekávání, mohla by v Plzeňském kraji sloužit od letošního druhého čtvrtletí,“ informoval v lednu plzeňský hejtman Kamal Farhan (ANO)

Přínos v on-line lékařské péči vidí i náměstkyně pražského primátora Alexandra Udženija (ODS). „Telemedicínu vnímám jako moderní a velmi užitečnou službu, která lidem usnadňuje přístup k lékařské péči a kvalifikovaným informacím. Zároveň pomáhá odlehčit přetíženým kapacitám primární lékařské péče,“ popsala pro Echo24.

Podle náměstkyně primátora žije v Praze mnoho lidí, kteří zde pracují nebo studují, ale svého praktického lékaře mají v jiném městě. I proto letos město plánuje spustit pilotní projekt vzdálených konzultací s lékaři, inspirovaný právě zkušenostmi z Jihočeského kraje. „Projekt povede naše Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy, která už dnes využívá například videohovory při volání na tísňovou linku přes aplikaci Záchranka,“ sdělila Udženija.

Pražská záchranná služba druhým rokem také provozuje vlastní zdravotnickou dopravní službu, která se podle Udženije velmi osvědčila. „Pomáhá řešit situace, kdy není nutná akutní přednemocniční péče, ale pacienti potřebují transport do nemocnice na vyšetření nebo zákrok. V roce 2024 takto přepravila téměř 7,6 tisíc pacientů,“ vysvětlila. „Snažíme se zkrátka najít co nejvíce cest, které erudovaně pomůžou potřebným a telemedicína jednou z cest. Šetří čas pacientům i lékařům a umožňuje rychlou konzultaci zdravotního stavu odkudkoli,“ komentovala Udženija.

Dostupnost lékařské péče se snaží zvýšit i Moravskoslezský kraj. V odlehlých oblastech zřídilo hejtmanství takzvané TeleMedPointy. Těchto pět kontaktních míst umožňuje zájemcům hlídat si své zdraví, a to měřením základních životních funkcí, které jim na dálku zanalyzuje lékař. „Zhruba pětina zaznamenaných hodnot vykazovala odchylky od normálu, takže mnohdy následovala úprava medikace nebo dokonce nutnost operace,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. Službu v současnosti využívá téměř 400 obyvatel a více než 20 lékařů. TeleMedPointy navíc nabízejí i bezplatný dovoz léků i domácí návštěvy pacientů.

Podobnou službu, jako mají Jižní Čechy, však Moravskoslezský kraj letos neplánuje. „K 1. lednu 2026 by mělo dojít ke změně legislativy, podle které by se mělo měnit nastavení kompetencí a odpovědnosti za lékařskou pohotovostní službu. Proto zatím v tomto roce zavedení této služby neřešíme,“ uvedla pro Echo24 krajská mluvčí Nikola Birklenová.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Nejdřív jsme zrušili šlechtické tituly, ale nakonec jsme volili knížete

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články