Překvapení pro klienty. Polovinu reklamních e-mailů neotevírají lidé, ale roboti
REKLAMNÍ E-MAILY
Zhruba polovinu všech reklamních e-mailů loni v Česku neotevřeli adresáti, ale počítače, takzvané boty, ovládané provozovateli služeb elektronické pošty. O rok dříve to bylo 35 procent a v roce 2021 čtvrtina. Statistiky otevřených e-mailů přitom patří k důležitým indikátorům úspěšnosti reklamních kampaní. Uvedla to společnost Mailkit, která se tvorbou e-mailových kampaní zabývá.
Podle ředitele Mailkitu Jakuba Olexy se v praxi stává, že i přes vysoký podíl otevřených reklamních zpráv mohou konverze a další klíčové metriky klesat. „E-mailoví poskytovatelé používají boty jako hlídací psy, kteří pečlivě analyzují každou novou zprávu. Tyto aktivity se uskuteční ještě před tím, než lidé e-mail uvidí. Výsledkem může být zkreslená míra otevření a kliknutí e-mailů a dalších statistik, které neodráží reálnou interakci s uživateli,“ řekl Olexa.
Poskytovatelé e-mailů chrání v prvé řadě sebe a schránky svých uživatelů. O doručení e-mailu rozhoduje reputace odesílatele, důvěryhodnost obsahu a další signály, na základě kterých rozesílku pozdrží a dají do fronty, případně úplně zahodí, když vyhodnotí, že se jedná o phishing, spam nebo by příjemce dovedla na nebezpečné weby.
„Téměř všechny české e-mailingové nástroje využívají k samotnému odesílání e-mailů a tvorbě výsledkových výkazů nástroje třetích stran jako jsou SparkPost, Mailgun, Sendgrid nebo Brevo, dříve Sendinblue. Kvůli absenci vlastní infrastruktury jsou odkázáni na výsledky dodavatelů, pro které identifikace aktivit botů není prioritou. Navíc jim často chybí i potřebné znalosti,“ dodal Olexa.
Takzvané non human interaction se netýkají pouze kontroly ze strany samotných e-mailových poskytovatelů. Dalším příkladem jsou ochranné aktivity zařízení Apple, které na pozadí stahují zprávy do zařízení a vytváří falešná otevření. Jde o trend, ke kterému podle Olexy budou v rámci zajištění kybernetické bezpečnosti směřovat i další značky.