Začíná přestavba pražského letiště za 33 miliard. „Další přistávací dráha je nápad bezohledných šílenců!“
LETIŠTĚ VS. OBČANÉ
Pražské letiště čekají turbulentní změny. Začíná masivní přestavba letištního areálu za 33 miliard korun, která je trnem v oku sousedním obcím. Letiště Václava Havla plánuje postavit několik nových parkovacích domů, plošná parkoviště a zrekonstruovat a rozšířit oba terminály. Kromě toho se ruzyňské letiště propojí se železnicí a vznikne zde i vlaková zastávka. Za několik let by také mělo dojít k výstavbě dlouho očekávané a veřejností hojně kritizované vedlejší letištní ranveje. "Další přistávací dráha je nápad bezohledných šílenců!" uvedl senátor Jiří Růžička už dříve. Modernizace s cílem navýšit přepravní kapacitu z 15 milionů na 21 milionů cestujících ročně bude probíhat do roku 2033. Konkrétní vizualizace představíme na jaře, řekla pro deník Echo24 mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Plánovaná přestavba s cílem zdvojnásobit letištní kapacitu čelí kritice ze strany občanů z okolních obcí a městských částí. Orgány i jednotlivci z těsného sousedství kritizují především to, že dojde ke zvýšení už tak silného hluku, znásobení emisí a propadu cen nemovitostí v okolí. Místní dále tvrdí, že zdvojnásobení pražského letiště bude mít negativní dopad na životní prostředí a spekuluje se i o pochybných developerských zájmech. Podle některých kritiků nejde pouze o navýšení letištní kapacity, ale i o uvolnění lukrativních stavebních pozemků na místě staré ranveje pro developery.
Přípravné práce kromě úprav a rekonstrukcí příjezdových cest zahrnují například výstavbu nového kolektoru, tedy kabelovodu, či trafostanice k posílení příkonu elektrické energie na letiště. Zároveň pokračuje výstavba paralelní dráhy, po jejímž zprovoznění se opravy či úpravy dráhového systému budou řešit mimo hustě osídlené oblasti Prahy a Středočeského kraje, uvádí letiště v prohlášení.
Rozšíření letiště a zdvojnásobení jeho kapacity je dlouhodobě trnem v oku především pro obce a města v okolí Ruzyně. Protestní organizace připomíná, že se proti záměru postavilo klimatické hnutí, vedení pražské metropole i někteří senátoři, Zelení, pražští Lidovci či Piráti. Již v roce 2020 vyjádřili nesouhlas tehdejší pražští radní z koalice Pirátů, STAN a Praha sobě, včetně primátora a dnešního náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti). Odpor dlouhodobě vyjadřuje také vedení městských částí Suchdol, Nebušice, Lysolaje, Dolní Chabry, Praha 6, Praha 8 a Praha 1, které se obávají zvýšeného hluku z přistávajících a startujících letadel.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Konec „šmírování“ na pražském letišti? Policie upravila kvůli regulaci AI kamerový systém
Na podporu okolních obcí vznikla i petice, která připomíná, že pražské letiště se nemusí stát leteckým uzlem po vzoru orientální Dubaje. Petice, kterou zastřešuje iniciativa "Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat!", čítá více než 1400 podpisů. Petiční text varuje, že zvýšený počet letů zhorší kvalitu ovzduší a poškodí zdraví obyvatel pražské metropole i okolních obcí.
Za iniciativu se postavila například spisovatelka Petra Hůlová, někdejší prezidentský kandidát Marek Hilšer nebo senátoři David Smoljak či Jiří Růžička. „Další přistávací dráha a rozšiřování Letiště Václava Havla je nápad bezohledných a pouze do svého zisku zahleděných šílenců! V době, kdy je Praha zahlcena turisty, úrodná půda kolem letiště čím dál více zaplevelována plechovými halami pro překládku zboží, lidé v okolí už dlouho trpí nadměrným hlukem a emisemi…,” uvedl senátor Jiří Růžička.
Tento souboj už trvá několik let, jelikož plány na rozšíření Letiště Václava Havla o novou přistávací dráhu sahají až do 60. let, kdy byla postavena současná hlavní ranvej. Přestože projekt získal konkrétnější obrysy až v roce 2011, kdy ministerstvo životního prostředí udělilo souhlasné stanovisko EIA, jeho realizace se opakovaně střetává s odporem veřejnosti a právními komplikacemi.
Klíčovou podmínkou schválení byla například noční uzávěra letiště mezi půlnocí a půl šestou ráno. I přes splnění více než 70 požadavků se však plány setkaly s výrazným odporem obyvatel. Městské části Nebušice a Přední Kopanina odmítly výstavbu už v roce 2004 v místních referendech, podobný názor v roce 2018 vyjádřili i obyvatelé Suchdola.
Situaci dále komplikuje fakt, že část nové dráhy zasahuje na území Středočeského kraje, kde narazila na výraznější překážky. V roce 2019 podalo letiště žádost o územní řízení na městském úřadě v Černošicích, avšak v roce 2020 krajský soud na základě stížností Nebušic a Suchdola dráhu vymazal ze Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Tento verdikt však Nejvyšší správní soud začátkem roku 2023 zvrátil, čímž znovu otevřel cestu k realizaci projektu.
Nové parkoviště, terminály i železniční stanice
Právě v těchto dnech začínají práci na přestavbě koridoru za přibližně 90 milionů korun. Od pondělí 3. března do konce června omezí provoz v příjezdové ulici Aviatická a na parkovišti PB opravy silnice před Terminálem 1. Loni v srpnu letiště zahájilo rozšíření mostu v ulici Aviatická, který vede nad ulicí K letišti, stavba má být hotová letos v květnu. V listopadu začala výstavba kabelovodu a trafostanice za více než jednu miliardu korun, dokončení je v plánu v prosinci 2026.
Nutno dodat, že investice za 33 miliard korun do rozšíření a rekonstrukce jsou opravdu velkolepé. Pražské Letiště Václava Havla v následujících letech plánuje zbourání několika parkovacích domů a výstavbu nových, vzniknout by měla i plošná parkoviště. Bourat a znovu stavět bude i estakádu vedoucí k druhému terminálu. Oba terminály čeká rozšíření. V plánech letiště počítá i s napojením na železnici a se vznikem vlakové stanice. Přípravné práce kromě úprav a rekonstrukcí příjezdových cest zahrnují například výstavbu nového kolektoru, tedy kabelovodu, či trafostanice k posílení příkonu elektrické energie na letiště.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Škoda plánuje velké propouštění, tisíce lidí. Důvodem jsou elektromobily, vzkázal šéf značky
V květnu letiště plánuje představit vizualizaci Terminálu 2 po jeho rozšíření a modernizaci. "Aktuálně je finalizována podrobná architektonická studie," řekla Hejtmánková. Rozšíření je v plánu podle webu letiště věnovanému jeho rozvoji i pro Terminál 1. Po dokončení prací na terminálech cestující čeká také změna v organizaci letů. Z prvního terminálu bude letiště odbavovat lety do zemí v schengenském prostoru, z druhého do zemí mimo takzvaný Schengen a lety nízkonákladových společností. Aktuálně se z prvního terminálu léta do zemí mimo Schengen.
Po roce 2030 je v plánu výstavba často kritizované paralelní vzletové a přistávací dráhy. V tom podle Hejtmánkové není žádný nový posun, Stavební úřad Středočeského kraje loni zahájil územní řízení, které předchází žádosti o stavební povolení. "V tomto roce očekáváme nepravomocné uzemní rozhodnutí," dodala Hejtmánková.
2/3 | ➡️ The Terminal 1 exit stop will be temporarily moved under the overpass on Aviatická road.
— Prague Airport (@PragueAirport) February 28, 2025
➡️ The AE exit stop will be under the overpass on Aviatická road, alongside other relocated stops. pic.twitter.com/DrmjufgxUr
Nová paralelní dráha má podle Hejtmánkové umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci. Hlavní ranvej bude uzavřena mezi půlnocí a 05:30 ráno, paralelní dráha svůj provoz přeruší mezi 22:00 a 06:00. Podle webu letiště bude po výstavbě paralelní dráhy zrušena kolmá vedlejší dráha, která směřuje nad hustě osídlené oblasti Prahy a nad Kladno, kde hlukem zatěžuje stovky tisíc obyvatel.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.