Speciální vagóny metra pouze pro ženy mají zabránit sexuálnímu obtěžování
JEN PRO ŽENY
V Německu se podle místního deníku Bild čím dál častěji stávají ženy a dívky obětmi sexuálních útoků ve veřejné dopravě, zvláště ve večerních hodinách. Tato situace vyvolala diskusi o zavedení samostatných vagónů určených pouze pro ženské cestující, podobně jako tomu je v Tokiu.
Iniciativu představila Antje Kapeková, dopravní expertka a mluvčí Zelených. Podnětem k této debatě byl děsivý případ z letošního února, kdy na lince U3 v Berlíně došlo k brutálnímu znásilnění ženy (63) mužem (33) v posledním vlaku. Pachatel se po činu beze spěchu odjel autobusem.
Původní návrh Zelených zahrnoval ochranu pro skupinu označovanou jako FLINTA (tj. ženy, lesby, intersexuální, nebinární, transgender a agender osoby). Nakonec se však zaměřili na ženy obecěně, což vyvolalo interní nesouhlas některých mužů. „Ženy jsou častěji vystaveny násilí a potřebují zvýšenou ochranu,“ vysvětluje Kapeková. Statistiky ukazují, že 89 % obětí sexuálních deliktů tvoří ženy, zatímco 90 % pachatelů jsou muži.
Plán zahrnuje speciálně označené zóny na nástupištích s nouzovými sloupky a kamerovým systémem, a také vagóny určené pouze pro ženy mimo dopravní špičku. Tyto vagóny by se nacházely buď hned za kabinou řidiče, nebo na konci soupravy, pokud je ve vlaku přítomen druhý řidič, jak je tomu v Japonsku.
Mluvčí berlínského dopravního podniku BVG Maja Weihgoldová uvedla, že podniku záleží na tom, aby se všichni cestující cítili bezpečně. Na každé stanici je už nyní možné využít nouzové sloupky spojené přímo s centrálou BVG, kde je přítomen i policista. Vagóny jsou navíc vybaveny alarmy přímo propojenými s řidičem.
V Tokiu jsou ženské vagóny dostupné v ranní špičce do 10 hodin a večer mezi 17. až 21. hodinou. Výjimku tvoří pouze chlapci do 12 let a vozíčkáři.