Tragická srážka vlaků na Slovensku: strojvedoucí strávil noc v cele, druhý v nemocnici
HAVÁRIE NA SLOVENSKU
Slovenská policie po pondělní srážce dvou rychlíků na východě země zadržela jednoho ze strojvedoucích. Vyšetřovatel jej krátce po nehodě umístil do cely a zahájil procesní úkony pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení, píše server Aktuality.sk. Muž byl však po několika hodinách propuštěn. Druhý strojvedoucí zůstává s těžkými zraněními hospitalizován v košické nemocnici. Na místě nehody u Jabloňova nad Turňou pokračují železničáři i hasiči v odklízení trosek, trať je nadále uzavřená a vlaky mezi městy Turňa nad Bodvou a Rožňava nahrazují autobusy.
„Rožňavský policejní vyšetřovatel vykonává procesní úkony se strojvedoucím jednoho z vlaků, který byl zadržen, omezen na osobní svobodě a umístěn do cely policejního zajištění,“ uvedla slovenská policie. Později doplnila, že muž byl již propuštěn. Vyšetřování podle ní pokračuje – na místě zůstali kriminalisté, technici, psovodi i železniční policie, kteří dokumentují stopy a dohlížejí, aby se do vraků nedostaly nepovolané osoby.
Na místě zasahovalo během noci 45 hasičů s více než 25 kusy techniky. „Hasiči v noci přečerpávali naftu. Momentálně zajišťují dohled při odstraňování vozů,“ sdělil mluvčí krajského ředitelství hasičů v Košicích Jozef Bálint. Dodal, že jejich přítomnost je nutná i při rozřezávání poškozených lokomotiv. „Při řezání lokomotiv hrozí riziko vzniku požáru, proto je naše přítomnost nezbytná pro zajištění požární ochrany,“ upřesnil.
Železničáři zatím z místa nehody odklidili většinu poškozených vozů, v těžko přístupném svahu ale stále zůstává silně poškozený vagon a lokomotiva, která částečně visí nad propastí. Jejich odstranění vyžaduje použití speciálního jeřábu. „Na místě zůstává už jen jeden těžce poškozený vůz, jehož manipulace si vyžaduje speciální techniku, a poškozená lokomotiva, která bude odstraněna až v další fázi prací,“ uvedl mluvčí Železniční společnosti Slovensko Ján Baček.
Podle něj se nyní železničáři zaměřují na zajištění zbytků vraku a přípravu technických podmínek pro kontrolu trati. „Po ukončení prací bude následovat technická kontrola a ověření bezpečnosti provozu. Trať zůstává uzavřená a doprava bude obnovena až po potvrzení bezpečnosti. Přesný termín zatím není znám,“ dodal Baček.
Podle dopravce ZSSK škody na vozidlech přesahují dva miliony eur. „Přesnou sumu určí komisionální prohlídka po dokončení odklízecích prací. Část poškozených vozidel bude ještě technicky posouzena z hlediska možnosti opravy nebo nutnosti vyřazení,“ uvedl Baček. ZSSK i policie vedou samostatná šetření a do vyšetřování se zapojil i inspektorát ministerstva dopravy.
Podle dopravce oba strojvedoucí před nehodou dodrželi předepsané doby odpočinku. „Jde o zkušené strojvedoucí s dlouholetou praxí,“ zdůraznil Baček. Vyšetřovatelé nyní zkoumají, zda k nehodě přispělo zpoždění vlaků – podle dostupných údajů jeden z rychlíků měl šest a druhý šestnáct minut zpoždění.
V košické Univerzitní nemocnici L. Pasteura zůstává hospitalizováno třináct z celkem 36 ošetřených cestujících. „Jeden pacient je po operaci ve vážném stavu, hospitalizovaný na oddělení anesteziologie a intenzivní medicíny,“ uvedla mluvčí nemocnice Ladislava Šustová. Ministr zdravotnictví Kamil Šaško (Hlas-SD) potvrdil, že ostatní zranění jsou mimo ohrožení života a jejich stav je stabilizovaný.
Podle dřívějších údajů bylo při pondělní srážce zraněno celkem 91 osob, sedm z nich vážně. Policie nehodu vyšetřuje jako podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení.
Železniční expert Jiří Kubáček uvedl, že šlo o „štěstí v neštěstí“. „Kdyby se vlaky srazily v tunelu, následky mohly být mnohem tragičtější,“ řekl pro televizi TA3. Podle něj místo nehody není vybaveno tzv. odvratnou kolejí, která by dokázala podobnému střetu zabránit, a chybí zde i evropský bezpečnostní systém ETCS, schopný automaticky zastavit vlak v případě ohrožení.
Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) upozornila, že absence moderních zabezpečovacích systémů je dlouhodobým problémem slovenské železnice. Trať mezi Košicemi a Zvolenem, kde se nehoda stala, patří k méně modernizovaným částem sítě a je pouze částečně elektrifikovaná.