Evropská komise navrhla jen částečné zmírnění zákazu spalovacích motorů, za přísných podmínek
EVROPSKÝ AUTOPRŮMYSL
Evropská komise pouze částečně zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh, který dnes EK představila, požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o 90 procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o 100 procent, jak bylo původně plánováno. Podle deníku Handesblatt to budou muset ale výrobci kompenzovat, za což budou dostávat povolenky, neboli zelené kredity.
Podniky tak musí kompenzovat emise CO₂ jiným způsobem: například používáním zelené oceli z EU při výrobě svých vozidel nebo používáním klimaticky neutrálních syntetických paliv.
Od roku 2035 budou podle návrhu muset výrobci automobilů splnit cíl snížení emisí o 90 procent, přičemž zbývajících 10 procent bude muset být kompenzováno použitím nízkouhlíkové oceli vyrobené v EU nebo syntetickými palivy a biopalivy. To podle EK umožní, aby i po roce 2035 hrály vedle plně elektrických a vodíkových vozidel roli rovněž plug-in hybridy, auta s prodlužovačem dojezdu REX. takzvaná mild hybridní vozidla, ale stále také vozidla se spalovacím motorem.
Komise dnes představila celý balík podpory pro automobilový průmysl, který obsahuje několik návrhů. "Automobilový průmysl je již desítky let klíčovým odvětvím evropského průmyslu, zajišťuje miliony pracovních míst a je hnací silou technologických inovací. S tím, jak se svět mění, prochází automobilový průmysl transformací díky novým technologiím a novým hráčům," uvedla komise.
Součástí balíčku je například podpora rozvoje výroby baterií či zmírnění byrokracie napříč automobilovým průmyslem. Unijní exekutiva rovněž navrhuje určitá zjednodušení v oblasti automobilového průmyslu, která by měla ušetřit přibližně 706 milionů eur ročně a snížit byrokracii a administrativní zátěž.
Do takzvaného "battery boosteru" má v příštích letech mířit 1,8 milirdy eur na vybudování ekosystému výroby baterií v EU. Až 1,5 miliardy eur má mířit na bezúročné půjčky.
V samostatném právním předpise Komise navrhla pravidla, která mají zvýšit ekologickou šetrnost firemních vozových parků. Nová pravidla se budou týkat pouze společností s více než 250 zaměstnanci a obratem přesahujícím 50 milionů euro, ale mandáty EU se budou vztahovat pouze na úrovni jednotlivých zemím, upozornil server Euractiv.
To znamená, že každá členská vláda EU bude odpovědná za dosažení individuálních národních cílů v oblasti zavádění modelů s nízkými emisemi, pravděpodobně prostřednictvím daňových výhod pro automobily s nízkými a nulovými emisemi.
Automobilky budou moci také získat dodatečné emisní kredity za prodej malých elektromobilů v maximální délce 4,2 m.
Unijní exekutiva čelila silnému tlaku ze strany Německa, Itálie a evropského automobilového sektoru, v posledním roce bylo několik jednání s šéfy evropských automobilových společností. Návrh komise musí schválit Evropský parlament i členské státy unie.
Návrhy Evropské komise budou následně projednávány v Evropském parlamentu a Radě 27 členských států EU, kde bude možné navrhovat změny. Očekává se, že tento proces bude trvat několik měsíců.