Velké propouštění už přichází. Výrobce autosedadel zavře dvě továrny na Českolipsku, propustí 1100 lidí
PROPOUŠTĚNÍ V ČESKU
Výrobce sedadel pro automobily Adient uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. Firma tak reaguje na krizi v automobilovém průmyslu. Konečné uzavření závodu v České Lípě je plánované ve druhé polovině příštího roku, závod ve Stráži pod Ralskem by měl výrobu ukončit počátkem roku 2026, uvedla za Adient Petra Miterová. Krize automobilového průmyslu si dnes všímá i německý deník Bild, který se podivuje nad tím, že ministr hospodářství Robert Habeck chce problém řešit ještě většími dotacemi na elektroauta.
"Automobilový průmysl se výrazně proměňuje, a dodavatelé se tak potýkají se zásadními výzvami, jako je přechod na e-mobilitu, narušení dodavatelského řetězce, ekonomická nestabilita a snížená poptávka spotřebitelů," uvedla k důvodům restrukturalizace výroby Miterová. Adient čelí podle ní v Evropě, na Blízkém Východě a v Africe významnému dlouhodobému poklesu objemu trhu. "Což vede k nutnosti dále zlepšit a zefektivnit celkovou strukturu nákladů," dodala.
K poklesu poptávky se podle Miterové přidávají také rostoucí náklady na pracovní sílu. Vzhledem k nadbytečným kapacitám v celém odvětví musí podle ní Adient obnovit rovnováhu svých výrobních operací v této oblasti, aby zajistil konkurenceschopnost a celkové zdraví podniku. Společnost podle Miterové v minulosti vyvinula značné úsilí, aby udržela konkurenceschopnost českých závodů Trim, situaci ale výrazně ovlivnily složité tržní podmínky a rostoucí náklady.
V souvislosti s ukončením výroby přijde o práci 410 pracovníků v České Lípě a dalších 690 v nedaleké Stráži pod Ralskem. "Zaměstnanci a představitelé odborových organizací obou poboček byli dnes informováni. Společnost poskytne podporu všem zaměstnancům, jejichž smlouva bude ukončena," dodala za firmu Miterová.
KOMENTÁŘ: ANO ošplouchává i Senát
Adient je globálním lídrem v produkci automobilových sedadel. Má přes 200 závodů ve 29 zemích po celém světě a zaměstnává na 70 000 lidí. Automobilová sedadla vyrábí a dodává pro všechny velké automobilové výrobce. V České republice má firma závody také v Mladé Boleslavi, Kvasinách, Roudnici a Boru u Tachova.
Nejčtenější německý deník Bild v dnešním komentáři připomíná, že právě jednostranná koncentrace na e-mobilitu, kterou politici masivně prosazují už od dob Angely Merkelové, je jedním z hlavních důvodů krize v automobilovém průmyslu, což je nejvíce patrné u VW, společnosti s největším politickým vlivem. A co teď navrhl německý ministr hospodářství Robert Habeck v pátek při své návštěvě závodu VW v Emdenu, jak podpořit německý automobilový průmysl, když lidé elektroauta nechtějí? Ještě více "rozšířit daňové pobídky pro elektromobily, přesněji: pro elektricky poháněné firemní vozy, a také lepší možnosti odpisů u komerčně využívaných elektromobilů," kritizuje Habecka Bild.