„Když nečumí na mě, tak na nikoho!“ Kampaň proti „zírání“ v MHD schytala kritiku i od Kalouska
KAMPAŇ V MHD
Vášnivé reakce vyvolává nově nasazená progresivistická kampaň s heslem "Zírání je obtěžování" nebo "Promluvit je největší pomoc" v pražských tramvajích. Marketéři z kanceláře Pražského dopravního podniku (DPP), Pražské integrované dopravy (PID) a neziskové organizace Konsent nasadili na zastávkách MHD plakáty, které ukazují na údajně nevhodné chování lidí v městské hromadné dopravě. "Obtěžování v tuzemské veřejné dopravě zažila každá třetí žena a každý desátý muž," tvrdí kampaň s odkazem na "nepříjemné zírání, otravné komentáře či nevyžádané doteky", která se ale setkala s řadou kritických komentářů. Například zakladatel TOP 09 Miroslav Kalousek se domnívá, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují. “Když nečumí na mě, nebudou čumět na nikoho!” uvedl na síti X.
"Než jde žena ven, tak se většinou hezky obleče a upraví proč? Aby se na ní nikdo nedíval?" ptá se ironicky Kalousek. "Reálně tímhle postem de facto přiznáváte, že nevhodně zíráte na ženy na ulici? Wow!" komentovala Kalouskův příspěvek dokumentaristka a aktivistka Apolena Rychlíková. "Poptala jsem se v okolí a lidi v MHD mnohém víc než zírání obtěžuje hlasité telefonování o soukromých, zdravotních a jiných otázkách," prohlásila senátorka Daniela Kovářová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta má černé pasažéry odstrašit. Nový zákon umožní pokuty zdvojnásobit
Než jde žena ven, tak se většinou hezky obleče a upraví proč? Aby se na ní nikdo nedíval?🤷♀️
— Miroslav Kalousek🇨🇿🇺🇦🇮🇱 (@kalousekm) August 18, 2024
Nemohu se zbavit dojmu, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují. “Když nečumí na mě, nebudou čumět na nikoho!” 😀 pic.twitter.com/Srtqoq1UmP
Kampaň upozorňuje na údajné sexuální obtěžování v tramvajích, autobusech, vlacích či v metru. "Setkali jste se někdy ve veřejné dopravě s otravnými komentáři, vědomým nepříjemným zíráním, vulgárními gesty či s nevyžádanými doteky?" popisuje prázdninovou akci na svém webu pražský magistrát prý s hlavními příznaky obtěžování v dopravě. Pražská integrovaná doprava uvádí, že podle výzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády zažila obtěžování ve veřejné dopravě každá třetí žena a každý desátý muž. "Třetina z lidí, kteří byli svědky takového chování, nezareagovala. Odborná veřejnost se shoduje, že jedna ze zásadních pomocí v takové situaci by byla právě reakce a podpora okolí přímo v dané situaci. Spousta z nás ale jednoduše neví, jak se zachovat, když něco takového vidíme," uvádí se na portálu PID.
Doslova zírám, jak se to tu začíná slušně rozjíždět 🤭.
— Patrik Nacher (@PatrikNacher) August 18, 2024
Ale účel to splnilo - teď se tu nemluví téměř o ničem jiném, ale to, že je Praha neprůjezdná, opravy se nekoordinují, projekty se zastavují, Pirátům v pohodě prochází (náměstek pro dopravu).
Dobře to dělají… 🤷♂️ https://t.co/o7RePX1E0a
Plakáty budou až do půlky září rozmístěné na více než 150 zastávkách po pražské metropoli. „Nebudeme cestující, a už vůbec ne ženy, které jsou častěji oběťmi obtěžování, úkolovat, jak se mají oblékat nebo chovat, aby se vyhnuly obtěžování. To by bylo jen přenášení viny na oběti. Naopak je potřeba jasně pojmenovat, jaké chování v MHD netolerujeme. A zadruhé říct, že je úplně v pořádku se proti obtěžování ozvat, přestože se nás třeba zrovna přímo osobně netýká,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Kampaň využívá plakátovací plochy v okolí zastávek MHD, městské reklamní plochy i pražské autobusy, vlaky, metro a tramvaje.
Obtěžování do veřejné dopravy nepatří a nehodláme ho tolerovat! 💪
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) August 14, 2024
Proto jsme připravili ve spolupráci s Konsentem, @PIDoficialni a @DPPOficialni kampaň, která na to má upozornit.
🧵 (1/4) pic.twitter.com/DbQ32bWT7i
Zvláště alarmujícím zjištěním bylo množství cestujících, kteří se setkali s vážnějšími formami sexuálního obtěžování, oznámil ředitel Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády Radan Šafařík. „S nevítanými pokusy o hlazení, líbání či fyzické sblížení se setkalo 20 % cestujících, s veřejným sebeukájením v dopravě 19 % cestujících, 8 % cestujících bylo donuceno k ukojení rukou nebo jinou částí těla a 6 % cestujících bylo donuceno násilím k sexu či se setkalo s pokusem o sexuální styk nátlakem. Oběťmi byly výrazně častěji ženy,“ doplňuje Šafařík s tím, že se jedná o průzkum z roku 2021.
SOUVISEJÍCÍ: Policie hledá muže se speciálně rozstřihnutými kalhotami. Ukájí se před ženami v metru
Respondenti zmiňovali také zírání a lascivní pohledy, bezdůvodné vstupování do intimní zóny, pokřikování, nevhodné poznámky a návrhy, sexuální gesta a pohyby, bránění v pohybu a zastoupení cesty, vynucování si schůzky, ale i exhibicionismus, nechtěné dotyky a líbání či vynucování sexu a pokusy o něj, poznamenal oborový web Zdopravy.cz.
Konsent vyjmenovává ještě několik typů obtěžování jako je vědomé dotěrné zírání, záměrné otírání, nežádané komentáře, posunky, blokování východu, záměrné narušování osobního prostoru, pokřikování, pomlaskávání, odhalování se, roztahování a zasahování do osobního prostoru druhých. Průzkum dále uvádí, že průměrný český občan stráví týdně až pět hodin v MHD.
KOMENTÁŘ: Zastávky na znamení jsou výraz důvěry v cestující a v lidi
Autorka kampaně z organizace bojující proti sexuálnímu obtěžování Konsent Anna Hrábková doplnila, že se nemusí jednat jen o dotyky nebo komentáře. "Obtěžování je třeba i vědomé nevyžádané zírání. Zadruhé chceme pomoct normalizovat, že promluvím, když vidím něco, co by se dít nemělo. I když se mě to netýká přímo. Zatřetí pak nabízíme na webu i možnost podobnou zkušenost anonymně sdílet,“ tvrdí Hrábková.
Autoři kampaně dále radí, jak pomoci těm cestujícím, kteří jsou prý takto obtěžováni. "Jedna z možností pomoci je promluvit přímo na osobu, která hranice překračuje. Například: „Nechte toho,” nebo „přestaňte.” To chce ale dávku odvahy. Pokud se na to necítíme, pomůže i jakkoliv oslovit obtěžované: „Jste v pořádku? Můžu vám pomoct?” Když nechceme řešit konflikt přímo, můžeme i jen odvést pozornost. I takové narušení situace dá často obtěžovaným prostor ze situace odejít. Třeba otázkou: „Kolik je hodin?” nebo „jede tahle tramvaj na Šumavskou?” I tak je možné někomu v takové chvíli pomoci," uvádí kampaň.