Potěšení z manuální práce: Toyota GR Supra
AUTO
Jak je dobře známo, automobilka Toyota/Lexus má širokou nabídku vozidel, pokrývající všechno od malých městských aut přes pick-upy a užitkové dodávky až po různé sporťáky. Jaká je Toyota Supra? Vyzkoušeli jsme ji. Aktuálně je nabízena s manuální převodovkou.
Supra navázala na stejnojmenný model, který japonská automobilka naposledy prodávala na přelomu tisíciletí. K radosti všech nadšenců se ke sportovnímu GT vrátila v březnu 2019, kdy ve spolupráci s BMW začala v rakouském Štýrském Hradci montovat aktuální, pátou generaci.
Od začátku byla nabízena pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF (8HP), což je nejlepší automat na světě. Třílitrovou verzi doplnila i dvoulitrová s čtyřválcem a po necelých čtyřech letech se na základě celosvětové poptávky Toyota rozhodla potěšit fanoušky ryzího řidičského zážitku verzí s manuální šestistupňovou převodovkou.
Tu automobilka vyvinula ve spolupráci se zmíněnou společností ZF a namontovala za podélně uložený třílitr s turbem. Vůz klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol se tak dostal na novou úroveň spojení řidiče a spolujezdce. Hodí se doplnit, že kromě zmíněného manuálu se malinko proměnily i výbavy, nabídka kol a další detaily – například manuální verze dostala větší přední brzdové kotouče a naopak přišla o adaptivní tempomat, který nabízí automatická verze.
Jinak je to stále ten skvělý poutač pozornosti, jako vždycky. Futuristické tvary vypadají lépe naživo než na fotografiích, a jakmile se usadíte do zdánlivě stísněného dvoumístného kokpitu, udělá se vám příjemně. Zvuk je sytý a báječně dokresluje zážitek, Remus je nabízen v rámci originálního příslušenství, určitě si ho pořiďte. Uvnitř je vše po ruce, jedním plynulým pohybem vedle řadicí páky lze vypnout start/stop a elektroniku a zároveň aktivovat ostřejší režim Sport. Všechno má řidič příjemně po ruce, nic mu nepřekáží. Motor nabízí slušných 340 koní a 500 Nm točivého momentu. Má hodně příjemný průběh, s odfouknutím turba při přeřazení. Převodovka je podle našeho názoru dobře odstupňovaná, při dálničních rychlostech by se možná hodila delší šestka, na okreskách si užíváme časté a přesné změny rychlostí.
Verze s manuálem je o něco pomalejší než s automatem (0 až100 km/h za 4,6 s namísto 4,3 s, maximální rychlost omezena na 250 km/h), ale to je úplně nepodstatné. Mnohem důležitější je ryzí řidičský zážitek a vyšší míra požadavků na zkušenosti řidiče: Supra umí být docela mrcha, v manuální verzi je soustředěnost ještě důležitější. A to je dobře, takový vůz si přece nekoupí někdo, kdo neumí řídit – nebo by aspoň neměl. Manuální verze váží 1548 kg, tedy jen o jedno kilo víc než dvoulitrová verze. Proti automatu je úspora hmotnosti asi 22 kg.
Motor se zas a znovu vytáčí s velkou chutí, za doprovodu výborně naladěného výfukového systému. I když je přeplňovaný jedním twin scroll turbem, má docela lineární projev. Nové devatenáctky dobře zvládají nerovnosti – samozřejmě že podvozek je tužší, ale vlastně to nevadí. V zatáčkách se Supra pěkně otáčí kolem řidiče a na požádání je možné přeprat trakci zadních kol a poslat ji do oblouku „dveřmi napřed“. Pokud máte choutky na takové hrátky, určitě doporučíme paket Sport za 80 000 Kč, který nabízí adaptivní podvozek, sportovní samosvorný diferenciál, sportovní pedály a větší brzdy.
Při celkové ceně od 1 835 000 Kč se to už ztratí. Doplníme, že automat i manuál stojí stejně. Dvoulitrová verze s automatem a nižší výbavou Dynamic začíná na 1 285 000 Kč, ale to už je lepší sehnat hravější GR86.
Novou Supru jsme vyzkoušeli ve všech podmínkách – od městského provozu přes dálnice, okresky a konečně i okruh. Proto se nedivíme, že od začátku své produkce je ikonou, a to zcela oprávněně. Vznikly již desítky různých edicí a do díla se vrhla také řada úpravců. Supra je skvělé auto a my můžeme být jen rádi, že si ho stále můžeme pořídit! Stojí za to…
Plusy:
Motor, jízdní vlastnosti, výfuk Remus, převodovka.
Minusy:
Výhled dozadu, cenový odskok třílitru proti dvoulitru.