Potěšení z manuální práce: Toyota GR Supra

AUTO

Potěšení z manuální práce: Toyota GR Supra
Supra navázala na stejnojmenný model, který japonská automobilka naposledy prodávala na přelomu tisíciletí. Foto: Toyota
9
Auto
Sdílet:

Jak je dobře známo, automobilka Toyota/Lexus má širokou nabídku vozidel, pokrývající všechno od malých městských aut přes pick-upy a užitkové dodávky až po různé sporťáky. Jaká je Toyota Supra? Vyzkoušeli jsme ji. Aktuálně je nabízena s manuální převodovkou.

Supra navázala na stejnojmenný model, který japonská automobilka naposledy prodávala na přelomu tisíciletí. K radosti všech nadšenců se ke sportovnímu GT vrátila v březnu 2019, kdy ve spolupráci s BMW začala v rakouském Štýrském Hradci montovat aktuální, pátou generaci.

Od začátku byla nabízena pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF (8HP), což je nejlepší automat na světě. Třílitrovou verzi doplnila i dvoulitrová s čtyřválcem a po necelých čtyřech letech se na základě celosvětové poptávky Toyota rozhodla potěšit fanoušky ryzího řidičského zážitku verzí s manuální šestistupňovou převodovkou.

Tu automobilka vyvinula ve spolupráci se zmíněnou společností ZF a namontovala za podélně uložený třílitr s turbem. Vůz klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol se tak dostal na novou úroveň spojení řidiče a spolujezdce. Hodí se doplnit, že kromě zmíněného manuálu se malinko proměnily i výbavy, nabídka kol a další detaily – například manuální verze dostala větší přední brzdové kotouče a naopak přišla o adaptivní tempomat, který nabízí automatická verze.

Jinak je to stále ten skvělý poutač pozornosti, jako vždycky. Futuristické tvary vypadají lépe naživo než na fotografiích, a jakmile se usadíte do zdánlivě stísněného dvoumístného kokpitu, udělá se vám příjemně. Zvuk je sytý a báječně dokresluje zážitek, Remus je nabízen v rámci originálního příslušenství, určitě si ho pořiďte. Uvnitř je vše po ruce, jedním plynulým pohybem vedle řadicí páky lze vypnout start/stop a elektroniku a zároveň aktivovat ostřejší režim Sport. Všechno má řidič příjemně po ruce, nic mu nepřekáží. Motor nabízí slušných 340 koní a 500 Nm točivého momentu. Má hodně příjemný průběh, s odfouknutím turba při přeřazení. Převodovka je podle našeho názoru dobře odstupňovaná, při dálničních rychlostech by se možná hodila delší šestka, na okreskách si užíváme časté a přesné změny rychlostí.

Verze s manuálem je o něco pomalejší než s automatem (0 až100 km/h za 4,6 s namísto 4,3 s, maximální rychlost omezena na 250 km/h), ale to je úplně nepodstatné. Mnohem důležitější je ryzí řidičský zážitek a vyšší míra požadavků na zkušenosti řidiče: Supra umí být docela mrcha, v manuální verzi je soustředěnost ještě důležitější. A to je dobře, takový vůz si přece nekoupí někdo, kdo neumí řídit – nebo by aspoň neměl. Manuální verze váží 1548 kg, tedy jen o jedno kilo víc než dvoulitrová verze. Proti automatu je úspora hmotnosti asi 22 kg.

Motor se zas a znovu vytáčí s velkou chutí, za doprovodu výborně naladěného výfukového systému. I když je přeplňovaný jedním twin scroll turbem, má docela lineární projev. Nové devatenáctky dobře zvládají nerovnosti – samozřejmě že podvozek je tužší, ale vlastně to nevadí. V zatáčkách se Supra pěkně otáčí kolem řidiče a na požádání je možné přeprat trakci zadních kol a poslat ji do oblouku „dveřmi napřed“. Pokud máte choutky na takové hrátky, určitě doporučíme paket Sport za 80 000 Kč, který nabízí adaptivní podvozek, sportovní samosvorný diferenciál, sportovní pedály a větší brzdy.

Při celkové ceně od 1 835 000 Kč se to už ztratí. Doplníme, že automat i manuál stojí stejně. Dvoulitrová verze s automatem a nižší výbavou Dynamic začíná na 1 285 000 Kč, ale to už je lepší sehnat hravější GR86.

Novou Supru jsme vyzkoušeli ve všech podmínkách – od městského provozu přes dálnice, okresky a konečně i okruh. Proto se nedivíme, že od začátku své produkce je ikonou, a to zcela oprávněně. Vznikly již desítky různých edicí a do díla se vrhla také řada úpravců. Supra je skvělé auto a my můžeme být jen rádi, že si ho stále můžeme pořídit! Stojí za to…

Plusy:

Motor, jízdní vlastnosti, výfuk Remus, převodovka.

Minusy:

Výhled dozadu, cenový odskok třílitru proti dvoulitru.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kola se točí naprázdno

KOMENTÁŘ

Před volbami málokterý politik činí velká rozhodnutí bez zřetele na reakci veřejnosti. Takže když se ministr dopravy Kupka rozhodne oznámit tři týdny před ...

00:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články